Go to abstract

Samenvatting

In de PKB Schiphol is vastgelegd dat een monitoringsysteem ontwikkeld dient te worden om eventuele veranderingen in milieukwaliteit en/of in de gezondheidstoestand van de bevolking bij uitbreiding van de luchthaven te signaleren. In dit rapport worden overwegingen bij en criteria voor het ontwerp van dit programma beschreven. De doelstelling van het monitoring-programma in het kader van de Gezondheidskundige Evaluatie Schiphol (GES) is als volgt geformuleerd: het periodiek bepalen van de milieubelasting samenhangend met de activiteiten van de luchthaven Schiphol en van de milieu-gerelateerde gezondheids-toestand van omwonenden, om eventuele veranderingen in milieukwaliteit en de lange-termijn gezondheidseffecten daarvan te kunnen vaststellen. Met de resultaten van het programma kunnen belanghebbenden van sturingsinformatie worden voorzien bij hun afwegingen over de ontwikkeling van de luchtvaart. Voorgesteld wordt voor het monitoringsysteem een combinatie van gegevensbronnen te gebruiken. De kern van het monitoringsysteem is een specifieke periodieke gegevensverzameling met methoden zoals ook gebruikt in fase II van de GES. Hierbij kan het meest adequaat voor andere determinanten worden gecorrigeerd en is een koppeling van de milieubelasting aan individuele onderzoeksdeelnemers mogelijk. Om de nadelen van een beperkte dekking van het onderzoeksgebied en van de deelname van geselecteerde groepen uit de bevolking te ondervangen, wordt geadviseerd, daar waar mogelijk, gegevens uit bestaande nationale en lokale registraties te betrekken.

Abstract

The report describes the background of and criteria for the design of a monitoring programme on environment and health in the framework of the planned expansion of Amsterdam Airport Schiphol. The primary aim of this monitoring activity is to provide the government with information necessary for the decision-making process on the development of air traffic in the Netherlands. This process will require assessment of (changes in) environmental quality and the environmentally related health status of residents in the vicinity of the airport. The data on indicators for health and well-being will be collected from national, and, where feasible, local registries, as well as from surveys on self-reported health status and well-being. Data on environmental quality will be mainly obtained from existing programmes. Discussions presented here cover choice and implementation of the indicators for health, well-being and environmental quality, selection of the study area, frequency of assessment, design, and the possibilities for interpreting the programme and its limitations.

Resterend

Grootte
648KB