Boose JJEC ,
Saitua R ,
Schuylenburg M van ,
Wee GP van
215 p
in Dutch
1994
Toon Nederlands
English Abstract GSM6 is a complex model for predicting seaborne
shipping to and from the harbour of Rotterdam. This model is simplified and
combined with a model to forecast ship movements in the harbour of
Rotterdam. This report describes both the simplified model and the model to
forecast ship movements. This simplified model is called PROZIN.
Simulations show that the simplified model performs quite well: the
differences between the simplified model and GSM6 are less than 10 percent.
This report also describes a model to forecast seaborne shipping from and to
the Netherlands, based on the forecasts for the harbour of
Rotterdam.
Rapport in het kort
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam beschikt voor
het maken van prognoses van ontwikkelingen in de zeescheepvaart over een
tweetal modellen, te weten het GoederenStroomModel (inmiddels versie 6) en
een model voor het berekenen van aantallen zeescheepvaartbewegingen in de
Rijnmond (Progtot3).GSM6 is een complex model. Het gebruik ervan vergt een
lange 'doorlooptijd'. Voor een aantal toepassingen hebben het Gemeentelijk
Havenbedrijf en het RIVM behoefte aan een veel 'sneller' model.Daarom
hebben het RIVM en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam in een
gezamenlijk project GSM6 geaggregeerd, zodat er een model ontstaat dat een
geringere hoeveelheid invoervariabelen en een geringere rekentijd nodig
heeft dan GSM6. Gecombineerd met het model Progtot3 is het resultaat van de
activiteiten het model PROZIN (PROgnosemodel Zeescheepvaart In Nederland).
Dit rapport beschrijft het model PROZIN. Verder geeft het rapport een
vergelijking tussen de resultaten van de oorspronkelijke modellen en die van
het geaggregeerde model PROZIN. De resultaten berekend met GSM6
(respectievelijk Progtot3) en PROZIN komen in het algemeen goed overeen. De
verschillen in de totale overslag bedragen maximaal 5%. Op het niveau van
de goederengroepen bedraagt het verschil op een enkele uitzondering na
maximaal 10%. De conclusie luidt dan ook dat voor een globaal inzicht in de
gevolgen van een scenario voor de volume-ontwikkelingen in de zeescheepvaart
het geaggregeerde model PROZIN goed voldoet. Verder geeft PROZIN een
opschaling van de overslag naar het totaal voor geheel Nederland op basis
van de resultaten voor Rotterdam. Tot slot kan nog genoemd worden dat
PROZIN naast tonnen overslag ook tonkilometers en scheepvaartkilometers (per
scheepsgrootteklasse) berekent. Door de veelzijdige uitvoer ook allerhande
aangrijpingspunten voor een in de toekomst te ontwerpen milieu-module voor
het berekenen van emissies en energiegebruik als gevolg van de
zeescheepvaart.