English Abstract In September 2000 the Dutch National Institute of
Public Health and the Environment (RIVM) published the sixth National
Environmental Balance (MB2000) in Dutch. In the MB2000 the environmental
quality since 19801980 has been considered. The MB2000 also contains an
outlook for the period of 1999 to 2004. This report serves as a background
document to the MB2000 for traffic and transport. It contains detailed data
on passenger and freight transport volumes, energy use and emmissions for
the period 1980-1999. Besides, changes in emission estimates for the period
1980-1999 and the methodology for forecasting emissions up to 2004 are
explained in this report. The following conclusions have been drawn from
the traffic and transport data: 1) CO2 emissions by traffic and transport
increased between 1980-1999 and will further increase between 1999 and 2004,
but at a slower pace than in the preceding period; 2) on the other hand,
other greenhouse gas emissions (N2o and CH4) by traffic and transport will
further decrease between 1999 and 2004, but not enough to decrease total
greenhouse gas emissions by traffic and transport; 3) other emissions
considered, like CO, NOx and VOC, further decrease between 1998 and 1999,
like they did in the period 1980-1998, and continue to decrease in the four
years after 1999.
Rapport in het kort
Op prinsjesdag 2000 presenteerde het RIVM als
milieuplanbureau haar zesde Milieubalans, de MB2000 (RIVM, 2000a).In de
Milieubalans 2000 is gekozen voor een algemeen overzicht van de
belangrijkste ontwikkelingen voor vier belangrijke milieuproblemen, te weten
1) energiegebruik en klimaatverandering, 2) grensoverschrijdende
luchtverontreiniging, 3) milieu in het landelijk gebied en 4) de mens en
zijn stedelijke leefomgeving. De bijdrage van de doelgroep verkeer en
vervoer aan de MB2000 is dit jaar beperkt gebleven tot het leveren van
emissiegetallen. Daarom wordt in dit achtergrondrapport volstaan met het
geven van alle relevante emissiegetallen en het beschrijven van de
belangrijkste verschillen met emissiegetallen zoals gerapporteerd in de
MB1999. Daarnaast wordt de T+4-prognose voor de emissies door de doelgroep
verkeer en vervoer in dit achtergrondrapport onderbouwd. De belangrijkste
bevindingen voor wat betreft de milieubelasting door verkeer en vervoer
zijn: 1) de CO2-emissie door verkeer en vervoer is, net als in de afgelopen
20 jaar, tussen 1998 en 1999 wederom toegenomen en zal in de periode
1999-2004, weliswaar met een lager tempo, blijven toenemen, 2) de emissies
van andere broeikasgassen (NO2 en CH4) door verkeer en vervoer nemen
daarentegen tussen 1999 en 2004 naar verwachting af, echter niet genoeg om
de totale broeikasgasemissies door verkeer en vervoer tussen 1999 en 2004 af
te laten nemen, 3) voor de overige in de Milieubalans beschouwde emissies
naar lucht, zoals CO2, NOx en VOS, geldt dat deze in 1999 wederom lager zijn
dan in het voorafgaande jaar en dat ze zullen dat ze zullen blijven afnemen
tussen 1999 en 2004.