English Abstract The exploratory study reported on here investigated the
possibilities offered by intersectoral (health) policy. The study consisted
of two parts. First, a broad description was given of determinants of five
health problems (cancer, Chronic non specific lung disease (CNSLD), heart
disease, injury due to accidents and psychiatric disorders), and of related
actors in policy-making identified. Second, the determinants of one of the
diseases were assessed in more depth to give insight into opportunities for
prioritzing based on potential health benefits. In the first part, the
analyses show that there are many departments within several ministeries
that could contribute to an intersectoral (health) policy. Some ministeries
have a special connection to one particular determinant of health: e.g.
Agriculture, Nature Management and Fisheries has opportunities in the field
of nutrition, while there are also ministries that can be of importance for
a broad range of determinants: e.g. Education, Culture and Science can play
an important role in health education. The Ministry of Finance is also
involved in many determinants as a consequence of its (tax)instruments for
price policy. The same could be said for ministries involved in control and
supervision (Justice and Internal Affairs). In the second part of the
study, priority-setting for intersectoral policy based on potential health
benefits is described by analysing, in particular, the determinants of
CNSLD. Because the desired data and evidence is often lacking, it has
proven very difficult to set priorities for intersectoral policy using
potential health benefits of interventions on the important risk factors.
Still, smoking and allergens in the indoor environment can be put forward as
the determinants of CNSLD with the most potential health gain. In
conclusion, there are many opportunities for intersectoral policy, making
prioritizing desirable. Next to potential health benefits priorities can be
set on measures that are not yet in use and on measures that coincide with
the targets of other ministries
Rapport in het kort
Om inzicht te geven in welke beleidsdisciplines
betrokken zijn bij gezondheidsrelevant beleid is - uitgaande van een vijftal
belangrijke gezondheidsproblemen (kanker, CARA, hart- en vaatziekten,
ongevallen en psychische aandoeningen) - geanalyseerd welke beleidssectoren
een rol kunnen spelen bij de beinvloeding van de determinanten van deze
gezondheidsproblemen. Het identificeren van de diverse betrokken
beleidssectoren moet ondersteuning geven bij het vormgeven van het
facetbeleid op het ministerie van VWS. Uit de analyses blijkt dat een zeer
groot aantal beleidssectoren (60) de mogelijkheid heeft de determinanten van
de eerder genoemde gezondheidsproblemen te be6nvloeden. Daarnaast blijkt
dat bijna alle ministeries (9) een potentiele betrokkenheid hebben.In het
tweede deel van de studie is getracht tot prioritering voor facetbeleid te
komen. Daarbij is voor een van de beschreven aandoeningen CARA, gekeken
voor welke determinanten de potentieel te behalen gezondheidswinst door
interventies het grootst is. Twee determinanten komen naar voren die
prioriteit zouden kunnen krijgen bij facetbeleid, te weten roken en
allergenen in het binnenmilieu. Geconcludeerd wordt dat voor facetbeleid
zeer veel beleidssectoren en departementen van belang zijn. Bij een juiste
prioritering is het mogelijk een aanzienlijke gezondheidswinst te boeken en
kunnen behoorlijke kosten voor de gezondheidszorg worden bespaard. Naast te
behalen gezondheidswinst kan bij de prioritering gelet worden op (nog)
onbenutte mogelijkheden voor interdepartementale samenwerking en
concordantie van belangen