English Abstract With considerable efforts the capacity of Amsterdam
Airport Schiphol could increase up to approximately 700.000 aircraft
movements between 2010 and 2020 within environmental constraints for noise
and third party risks. Measures such as noise based landing fees,
optimisation of the use of environmental favourable runways and
reconfiguration of the runway system would be necessary. With all these
measures implemented, current growth rates at Schiphol could be accommodated
until at least 2010. The efforts that are required depend on the method
that is used to measure and calculate noise in combination with the
political targets. In order to accommodate as much aircraft movements as
possible within the environmental constraints, both government, airport
authorities and carriers would have to make substantial efforts such as
spatial planning and compliance (government), reconfiguration, optimisation,
noise levies (airport) and use of the most quiet engine-airframe
combinations (carriers).
Rapport in het kort
Volgens de PKB Schiphol en Omgeving (1995) kunnen op
Schiphol binnen de wettelijk vastgestelde milieurandvoorwaarden bij het
5P-stelsel circa 440.000 vliegtuigbewegingen geaccommodeerd worden. Bij
een optimale benutting van de operationele mogelijkheden bij start-en
landingsprocedures en het gebruik van stilste vliegtuigmotoren zou deze
capaciteit verhoogd kunnen worden tot circa 520.000 vliegtuigbewegingen
rond 2010 (50-55 miljoen passagiers). Daarvoor zou dan wel een aan de
geluidemissie gerelateerd systeem van heffingen geintroduceerd moeten
worden, waarvan de bedragen voor de meest lawaaiige vliegtuigen substantieel
zijn. Overigens zal er bij het stiller worden van vliegtuigen een
toenemende discrepantie ontstaan tussen de berekende geluidshinder en de
daadwerkelijke blootstelling. Een herziening van de bestaande rekenmethode
kan dan ook niet los worden gezien van voorgestelde maatregelen, daar anders
de milieu-effecten worden overschat. Indien de geluidshinder die lager is
dan 65 dB(A) wel wordt meegeteld, zou dit een halvering van de toelaatbare
capaciteit inhouden. Bij een herconfiguratie die het meest aansluit bij de
nu nog beschikbare dun bevolkte ruimte rondom Schiphol, tezamen met een
maximale inzet van de technische mogelijkheden, zal in 2020 de
'milieucapaciteit' van Schiphol ruim boven de fysieke capaciteit kunnen
liggen. Afgezien van een parallelle Kaagbaan zou daarbij een aanvullende
oost-west baan ten zuiden van Hoofddorp aangelegd moeten worden ter
ontlasting van de Buitenveldertbaan. Wanneer tegelijkertijd zou worden
gestreefd naar een stabilisatie van de daadwerkelijke geluidbelasting
(zonder de 65 dB(A)-afkap) in de 20 Ke-contour, dan wel vermindering in de
35 Ke-contour, dan is op zo'n aangepast stelsel potentieel een capaciteit
van in de orde van 700.000 vliegbewegingen (70-85 miljoen passagiers)
mogelijk. Om de potentiele capaciteit van Schiphol volledig te benutten
zijn gelijktijdig substantiele inspanningen nodig van de rijks- en regionale
overheid (planologie, handhaving), de luchthaven (herconfiguratie, start- en
landingsprocedures, geluidsheffingen) en de vliegtuigmaatschappijen (gebruik
stillere motoren en stillere vliegtuigtypen).