English Abstract As part of the Evaluation and Monitoring Programme for
Schiphol airport, a questionnaire on the prevalence of self-rated annoyance,
sleep disturbance, perceived general health, respiratory complaints,
satisfaction in the study area was sent to a randomly selected sample of
30,000 people living within 25 km of Schiphol airport. The purpose of this
study was to assess these factors in relation to the exposure to aircraft
noise and air pollution. Exposure to aircraft noise was based on model
calculations. The airport's proximity to the respondent's home was used as
a proxy for air pollution caused by aircraft. The survey response rate was
39%. The results of this study show that annoyance from aircraft noise is
greater than expected, also when the effect of selective non-response is
taken into account. There is a relation between aircraft noise and noise
annoyance, sleep disturbance, perceived health, use of medication, risk
perception and residential satisfaction in the study area. The proximity of
the airport was directly related to annoyance due to odours and soot from
aircraft, respiratory complaints, and the use of medication for asthma
and/or allergy.
Rapport in het kort
In het kader van de Gezondheidskundige Evaluatie
Schiphol is door het RIVM en TNO-PG een onderzoek uitgevoerd naar ervaren
hinder, slaapverstoring, gezondheids- en belevingsaspecten rond de
luchthaven Schiphol. De gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld met een
schriftelijke vragenlijst. Van de 30.000 benaderde personen heeft 39
procent de vragenlijst teruggestuurd. Uit dit onderzoek bleek dat de hinder
door vliegtuiggeluid rond de luchthaven Schiphol hoger was dan verwacht, ook
wanneer rekening werd gehouden met mogelijk selectieve (non-) respons.
Geluid door vliegtuigen leidde tot meer hinder en slaapverstoring, een vaker
als slecht ervaren gezondheid en een toename in het gebruik van medicijnen.
Ook ervaarde men meer risico's van het vliegverkeer en was men minder
tevreden over de woonomgeving naarmate de geluidbelasting door vliegtuigen
hoger is. Mensen die dichter bij de luchthaven wonen rapporteerden vaker
hinder door geur en door stof/roet of rook van vliegtuigen en meer
luchtwegklachten. Ook gebruikten meer mensen medicijnen tegen astma en/of
allergie. Het aantal mensen dat aangaf erg gehinderd te zijn of in de slaap
gestoord te worden door vliegtuiggeluid was in absolute aantallen het
grootst buiten de wettelijke zones voor (nachtelijk) vliegverkeer. Ook werd
op grotere afstand van de luchthaven nog hinder van geur en stof/roet of
rook van vliegtuigen waargenomen.