|   print

Kalibratie van het programma CAR II aan de hand van metingen van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit van het RIVM
[ Calibration of the program CAR II using measurements of the national measuring network of the RIVM ]
 
Wesseling JP, Sauter FJ

63 p in Dutch   2007

RIVM rapport 680705004
download pdf (333Kb)  

Toon Nederlands

English Abstract
Research by the National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) has shown that concentration levels calculated using the CAR II model are systematically too high. Application of a new calibration strongly improves the match between calculated and measured concentration levels.
Local authorities employ the CAR II (Calculation of Air pollution from Road traffic) model in order to determine concentration levels in streets. Since 2007 a new set of emission factors for road traffic has become available. For several substances the emissions are significantly higher than they were before. Using these emission factors in CAR II leads to substantial discrepancies between calculated and measured concentration levels.
By request of the Ministry of Housing, Spatial Planning and the Environment (VROM) the RIVM has determined a new calibration for CAR II. Based on traffic infoation provided by municipalitie, calculations were performed using CAR II for the years 2003 - 2006 for those streets where a measuring station of the national air quality measuring network of the RIVM is located. The results of the calculations for nitrogen (di)oxide, carbon monoxide and particulate matter were compared with measurements during the same period. From this comparison it became clear that calculated concentration contributions must be multiplied by 0.62 in order to obtain a good agreement with the measured concentrations. As the emission factors that are used in CAR II have also changed in 2007, the calculated total concentration levels are not very different from those obtained during the last few years.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat met het programma CAR II berekende concentraties systematisch te hoog zijn. Toepassing van een nieuwe ijking van het model verbetert de overeenkomst tussen de berekende en gemeten concentratieniveaus sterk.
Lokale overheden gebruiken het model CAR II (Calculation of Air pollution from Road traffic) voor de berekening van de luchtkwaliteit in verkeersbelaste situaties. Sinds begin 2007 wordt hierbij gerekend met nieuwe emissiefactoren voor wegverkeer welke voor verschillende stoffen aanmerkelijk hoger zijn dan eerder het geval was. Gebruik van deze nieuwe emissies leidde tot grote verschillen tussen berekende en gemeten concentraties.
Het RIVM heeft in opdracht van het ministerie van VROM een nieuwe ijking van het programma CAR II uitgevoerd. Op basis van door gemeenten aangeleverde verkeersgegevens zijn voor de jaren 2003 tot en met 2006 berekeningen met CAR II uitgevoerd in de straten waar meetstations van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit van het RIVM staan. De resultaten van de berekeningen voor stikstof(di)oxide, koolmonoxide en fijn stof zijn vervolgens vergeleken met metingen in de straten over dezelfde periode. Uit de vergelijking blijkt dat de berekende concentratiebijdragen met 0.62 moeten worden vermenigvuldigd voor een goede overeenkomst met de gemeten waarden. Omdat de in CAR II gebruikte emissiefactoren in 2007 ook zijn aangepast veranderen de netto berekende concentratieniveaus in de straten slechts beperkt ten opzichte van de afgelopen jaren.
Na toepassing van de nieuwe ijking zijn de berekende stikstofdioxide- en fijnstofconcentraties gemiddeld 0.4 en 0.7 mug/m3 (microgram per kubieke meter) hoger dan de gemeten concentraties. Na toepassing van de nieuwe ijking zijn de berekende stikstofdioxide- en fijnstofconcentraties gemiddeld 0.4 en 0.7 mug/m3 (microgram per kubieke meter) hoger dan de gemeten concentraties.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
( 2007-07-20 )