English Abstract The main purpose of this technical documentation is to
clearly establish the key ideas and methods used during development of the
MEI-model. This document introduces in this way the technical set-up of the
model for application developers and administrators. In describing how MEI
(version 2) works from a technical point of view, a set of general
principles and starting-points influencing the choice of software and the
application set-up are first given. The main technical improvement is found
in the use of a database instead of spreadsheets to store model
calculations. The MEI model is built as a 3-tier application, separating
the user services from the business logic and the data services. Several
main functions of the application are described by using UML (Unified
Modelling Language). Diagrams arising from this language that were put to
use are: use-cases, to describe the system from the user's point of view;
class-diagrams for functional units and their relationships; and sequence
diagrams, to describe the interaction between classes on a time
scale.
Rapport in het kort
Dit rapport beschrijft de werking van het MEI-model
(versie 2) in technisch opzicht. Als eerste worden een aantal algemene
uitgangspunten en randvoorwaarden genoemd die hebben meegespeeld bij de
keuze voor software en de manier van applicatie-ontwikkeling. De functie
van dit document is vooral vastlegging van de gevolgde werkwijze bij de
applicatie-ontwikkeling. Het vormt voor een beheerder c.q. ontwikkelaar de
eerste kennismaking met de technische opzet van het MEI-model. Naast een
aantal inhoudelijke verbeteringen in het model-concept was er behoefte aan
een database waarin de modelberekeningen kunnen worden opgeslagen. De
algemene opzet de MEI-applicatie volgt de 3-lagen architectuur , waarin de
gebruikerslaag, de applicatielogica en de data-communicatie naar de database
te onderscheiden zijn. Een aantal functies wordt beschreven met behulp van
UML (Unified Modelling Language). Hiervan zijn 3 diagrammen gebruikt:
use-cases voor de gebruikerswensen; class-diagrams voor de functionele
elementen die tesamen de gewenste functies uitvoeren; en sequence diagrams
waarin concrete acties en de samenwerking tussen classes op een tijdsas
gevolgd kunnen worden.