RIVM_Logo_Engels

Interactions between herbs and medicines : St. John's wort

Interacties tussen kruiden en geneesmiddelen : Sint Janskruid

Publiekssamenvatting

Mensen gebruiken steeds vaker kruidenpreparaten als voedingssupplement om hun gezondheid te bevorderen. Dit gebeurt als zelfmedicatie, soms als aanvulling op een behandeling met reguliere geneesmiddelen. De kruidenpreparaten mogen volgens de Warenwet in principe niet schadelijk zijn. In combinatie met reguliere medicijnen kan echter een interactie ontstaan die de werking van geneesmiddelen kan versterken of kan verminderen. Dit kan ongewenste gevolgen voor de gezondheid hebben. Het RIVM heeft in opdracht van de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit (NVWA) een top tien samengesteld van kruidenpreparaten waarvan de interactie met geneesmiddelen mogelijk gezondheidsrisico's kan veroorzaken. De lijst bevat onder andere Sint Janskruid, knoflook, ginkgo biloba, valeriaan, geelwortel en groene thee. Daarnaast worden voorstellen gedaan hoe de resultaten kunnen worden gecommuniceerd via de NVWA. In dit onderzoek zijn de effecten van de interactie van de nummer één van deze lijst onderzocht: Sint Janskruid - de overige negen volgen de komende jaren. Van Sint Janskruid, dat veelal wordt gebruikt tegen innerlijke onrust en neerslachtigheid, zijn de meeste en ernstigste interacties bekend. Concreet verminderen ze de werking van een aantal geneesmiddelen die worden voorgeschreven bij de behandeling van onder andere schimmel- of virusinfecties in het lichaam, bij kanker (chemotherapie), en van middelen die het afweersysteem (zoals bij transplantaties) onderdrukken. De werking van bepaalde bewustzijns verlagende en bewustzijns stimulerende middelen wordt juist (ongewenst) versterkt. De ernst van deze bijeffecten is afhankelijk van zowel de dosis van de geneesmiddelen als de dosis van het kruidenpreparaat. Uit voorzorg wordt geadviseerd geen Sint Janskruid te gebruiken (in de vorm van thee of supplementen) bij het gebruik van deze medicijnen. Vanwege de gevolgen van de interacties is het van belang dat consumenten, artsen en apothekers op de hoogte zijn van de eventuele risico's en elkaar hierover kunnen informeren. Hierin is verbetering gewenst om ongewenste interacties door het gebruik van kruidenpreparaten te kunnen voorkomen.

Synopsis

People are increasingly using herbal dietary supplements to improve a wide variety of health conditions. This takes the form of self-medication, sometimes supplemental to regular drug prescriptions. The Dutch Commodities Act prohibits the use of substances that pose a potential health risk. However, using herbal supplements in combination with prescribed medicines can cause an interaction that can either strengthen or decrease the efficacy of a medicine, with potentially adverse health effects. The RIVM (National Institute for Public Health and the Environment) by order of the NVWA (Netherlands Food and Consumer Product Safety Authority), has compiled a 'top ten' list of herbs most likely to cause health risks as a consequence of herbal-drug interactions. This list includes St. John's wort, garlic, ginkgo biloba, valerian, turmeric and green tea. The RIVM also advises the NVWA on the most effective way to communicate these data. In this report data are presented on the interactive effects of the number one on the list: St John's wort. The remaining nine herbs will follow in the near future. For St John's wort, most commonly used to alleviate mild to moderate depression, the largest number as well as the most serious interactions are documented. St. John's wort reduces the efficacy of a number of medicines prescribed for the treatment of fungal and viral infections, for cancer (chemotherapy) and for medicines used to suppress the immune system (in tissue transplants). In contrast, it can also strengthen (unintendedly) the effectiveness of a number of prescribed sedatives. The severity of these side effects depends on both the dose of the drug as well as the dietary herbal supplement. The precautionary advice is not to use St John's wort (either in tea or supplement form) in combination with these prescribed medicines. Due to the potentially harmful effects of the drug interactions, it is important to inform consumers, physicians and pharmacists of the possible risks involved. They also should be able to inform each other about these aspects. Improvements should be promoted to avoid undesirable interactions with herbal dietary supplements.
 

Home / Documents and publications / Interactions between herbs and medicines : St. John's wort

RIVM Committed to health and sustainability
Menu