Go to abstract

Samenvatting

In 2009 is het bezoekersaantal van de zorgportal kiesBeter.nl aanzienlijk toegenomen: van 3 miljoen in 2008 naar ruim 4,3 miljoen in 2009. De naamsbekendheid van de website is in het laatste kwartaal 2009, de periode waarin de site het meest werd geraadpleegd, gestegen naar bijna 25 procent ten opzichte van bijna 19 procent in dezelfde periode in 2008. Ook de spontane naamsbekendheid steeg en behaalde de hoogst score ooit gemeten: 2,3 procent. Dit blijkt uit een evaluatie van het RIVM van kiesBeter.nl in 2009. Hiermee zijn de marketingdoelstellingen voor 2009 op het gebied van naamsbekendheid, bereik en waardering gehaald. KiesBeter.nl biedt burgers onafhankelijke informatie over zorg en gezondheid en verschaft ze daarmee inzicht in de keuzes die ze kunnen maken in de zorg. Op de website kunnen ziektekostenverzekeringen, maar ook ziekenhuishuizen en andere zorgorganisaties/zorgverleners worden vergeleken. Het RIVM ontwikkelt de website in samenwerking met andere organisaties in de zorg die zowel de aanbieders (bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzekeraars) als de vragers (patiënten en consumenten) vertegenwoordigen. Opdrachtgever is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Wat de naamsbekendheid betreft neemt kiesBeter.nl de tweede positie in van websites op het gebied van gezondheid en zorg. Wat het bezoekersaantal betreft staat de website ook op de tweede positie ten opzichte van vergelijkbare websites. De beoordeling van bezoekers zou nog wat beter kunnen, vooral over het gebruikersgemak. Volgens een enquête van TNS-NIPO oordeelden bezoekers vrij positief over de kwaliteit van de geboden informatie (circa 7.2). De bezoekersenquête gaf een minder gunstig beeld (circa 5.7). De marketingactiviteiten in 2009 waren voornamelijk gericht op professionals. In 2010 is er ook een publiekscampagne gestart om de naamsbekendheid onder burgers te vergroten. Aanleiding daarvoor is onder andere de lancering van de nieuwe vormgeving en structuur van de website in november 2009.

Abstract

The number of visitors to the healthcare portal kiesBeter.nl (Make better choices) increased substantially in 2009: from more than 3 million in 2008 to more than 4.3 million. During the last quarter of 2009, the time of year when the website was visited most, almost 25 percent of the Dutch public was aware of kiesBeter.nl. In the same period in 2008 this was 19 percent. These are the results of an evaluation of the website for 2009 carried out by the National Institute for Public Health and the Environment (RIVM).
The RIVM manages the healthcare portal kiesBeter.nl on behalf of the Dutch Ministry of Health, Welfare and Sport. This portal provides citizens with the information they need to make personal decisions relating to many aspects of healthcare.
All the marketing goals for 2009, such as range of the portal, product awareness, appreciation and usefulness of the website, have been reached. In terms of public awareness of the website, kiesBeter.nl ranks second among comparable websites that provide information about health and healthcare products. With respect to number of visitors, kiesBeter.nl occupies the second position also. However, the assessment of website users could be improved, particularly with respect to user-friendliness.
The marketing activities in 2009 focused on professionals (healthcare intermediaries). A campaign to increase public awareness of the website has started in the beginning of 2010, following the launch of the new version of kiesBeter.nl.

Resterend

Grootte
1.03MB