Interview Henriette Treurniet

“Wat je overkomt is niet bepalend, maar hoe je erop reageert”

Close-up Henriëtte Treurniet

Programmamanager Henriëtte Treurniet vergelijkt het verandertraject Koersvast Verder met een verbouwing, die twee kanten heeft. “Als je je huis wilt verbouwen, bedenk je eerst wat je wilt, je wint advies in, maakt een ontwerp; dat noem ik de koude kant. Maar dan staat plotseling je huis op zijn kop, werkzaamheden lopen uit en emoties lopen hoog op; dat is de warme kant van het gebeuren. Als projectleider én fase-2-kandidaat heb ik met beide kanten te maken.”

“De verbouwing, die inmiddels volop gaande is, is noodzakelijk. We moeten meer dan voorheen één RIVM worden, met een helder profiel en een duidelijke strategie. De nieuwe structuur bevordert de interne samenwerking, waardoor we kwalitatief betere producten kunnen leveren tegen lagere kosten. In 2010 kreeg een flinke groep medewerkers al te maken met de veranderingen die hiervoor nodig zijn. Ongeveer 50 medewerkers werden uitgeplaatst en zo'n 200 medewerkers van het NVI werden op hun beurt overgeplaatst naar het RIVM. Dat zijn ingrijpende gebeurtenissen. Ze gaan gepaard met emotie en onzekerheid, en vragen om een zorgvuldige aanpak.”

Zorgvuldig communiceren

“Nog nooit eerder was ik zo doordrongen van het belang van goede communicatie. Op het juiste moment en genuanceerd communiceren is heel belangrijk om onrust te voorkomen. Het klinkt als een open deur, maar is niet altijd eenvoudig. Soms laten we steken vallen, wat heel vervelend is voor de betrokkenen. Dat gebeurt meestal als we te snel willen gaan. Je wilt medewerkers immers niet te lang in onzekerheid laten zitten. Toch pleit ik ervoor om de tijd te nemen. Als je een week langer nodig hebt om mensen rustig en zorgvuldig te kunnen informeren, moet je dat doen.”

“Als fase-2-kandidaat ervaar ik zelf ook hoe het is om aan de andere kant te staan. Gek genoeg had ik me niet gerealiseerd dat ik zelf ook de fase-2-status zou krijgen. En toen de communicatie hierover niet helemaal vlekkeloos verliep, was ik ook gewoon geïrriteerd. Nu het alweer gewend is, komt het erop neer om mijn positie te bepalen. Wat kan ik het beste doen: er vol voor gaan en heel hard doorwerken of juist even pas op de plaats maken en me bezinnen op mijn toekomst? Die twee dingen zijn lastig te combineren; het een vraagt om betrokkenheid, het ander om afstand. Dat levert soms spanning op.”

Waardering uiten

“Soms merk ik dat ik even in de slachtofferrol schiet en voel ik me afgewezen. Na jaren trouwe dienst is het nog maar de vraag of mijn functie er straks nog is. Ik denk dat het belangrijk is je op zo’n moment af te vragen waar je nu eigenlijk precies behoefte aan hebt, en daar ook om te vragen. Ik zag het laatst op een papiertje bij een collega: ‘Wat je overkomt is niet bepalend, maar hoe je erop reageert’.”

“Bij Bureau Talent vinden medewerkers betrokken professionals die met hen kunnen meedenken en -praten over loopbaanstappen en het omgaan met onzekerheid. Maar soms heb je vooral behoefte aan waardering of aan een schouderklopje. Ik vind dat je daarvoor bij je leidinggevende moet kunnen aankloppen. Dat lijkt wellicht een hele stap, maar eigenlijk zou het heel gewoon moeten zijn. Waardering is zo ontzettend elementair; het is een cadeau. Daar wordt niemand minder van.”

Home / Over RIVM / Uitgaven / Organisatie in verandering / Interview Henriette Treurniet