|   print

[  ]
 
Garbis-Berkvens JM , Rost van Tonningen-van Driel MM

35 p in Dutch   1995

Toon Nederlands

English Abstract
In order to have an idea to what extent medical professionals make use of the Teratology Information Service (TIS) and how they judge this service, an inquiry was conducted among 1510 health professionals (500 general practitioners, 445 gynaecologists, 415 midwives, 65 clinical geneticists and 85 psychiatrists. In each group the ratio "known to TIS" and "unknown to TIS" was 1:2. "Known to TIS" meant that there had been contact with TIS in the five preceding years. The questionnaire included questions about familiarity with TIS, the frequency of contact, the functioning of TIS, the follow up procedure and payment for the service. There also was the possibility for remarks and suggestions. Within three months 55% of the questionnaires had been returned. Among gynaecologists and midwives mainly those who knew TIS reacted while among general practitioners and psychiatrists mainly those who did not know TIS reacted. The response of clinical geneticists was high. The main sources of information about the safe drug use during pregnancy for those who do not know TIS are the gynaecologist and the pharmacist. The majority of those who know TIS learnt about TIS by a colleague or at their traineeship. About 25% has more than 5 contacts per year (mainly gynaecologists, midwives and clinical geneticists). High marks were given for the functioning of TIS. Completing the follow up form does not take much time. About half of the respondents prefer to receive this form immediately after the contact with TIS or in the month before the expected birth instead of in the month thereafter. Many respondents object to payment for the service. Most of those who do not object hold the view that the patient should receive the bill. They assume that eventually the health insurance company will pay. Remarks and suggestions were given by 137 respondents. Many of them manifested their appreciation for TIS and hope they can contact TIS also in the future. Many of them show understanding for the fact that this service be payed, but they are afraid that this might discourage people to call TIS. Several proposals for financing TIS were given. Some of the respondents suggest to give more publicity to TIS. There were also suggestions for a broader diffusion of information.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
1. Om een indruk te krijgen in hoeverre medische beroepsbeoefenaars gebruik maken van de Teratologie Informatie Service (TIS) en hoe zij deze dienstverlening beoordelen werd een enquete gehouden onder 1510 medische beroepsbeoefenaars (500 huisartsen, 445 gynaecologen, 415 verloskundigen, 65 klinisch genetici en 85 psychiaters). In elke beroepsgroep was de verhouding "bekend bij TIS": "niet bekend bij TIS" 1:2. "Bekend bij TIS" betekent dat er in de 5 voorafgaande jaren contact met TIS is geweest.2. Het enqueteformulier bevatte vragen over de bekendheid met TIS, de frequentie van contact, het functioneren van TIS, de follow up procedure en de eventuele financiering. Er was tevens ruimte voor opmerkingen en suggesties. Van de 1510 verstuurde formulieren was 55% binnen 3 maanden geretourneerd. Bij de gynaecologen en verloskundigen waren het vooral degenen die TIS kenden die het formulier retourneerden, bij de huisartsen en psychiaters vooral degenen die TIS niet kenden. De respons van de klinisch genetici was hoog. 3. De voornaamste bron van informatie over de veiligheid van geneesmiddelengebruik tijdens de zwangerschap voor hen die TIS niet kennen zijn de gynaecoloog en de apotheker. De meesten die TIS kennen hoorden over het bestaan van TIS via de opleiding of een collega. Ongeveer 25% heeft meer dan 5 keer per jaar contact met TIS (vnl. gynaecologen, verloskundigen en klinisch genetici). 4. Het functioneren van TIS werd hoog gewaardeerd. Het invullen van het follow up formulier kost in het algemeen weinig tijd. De helft van de respondenten ontvangt dit formulier liever direct na het contact met TIS of in de maand voor de maand voor de te verwachten geboorte in plaats van in de maand erna. 5. Een grote groep heeft bezwaar tegen betaling van deze service. Van hen die hier geen bezwaar tegen hebben vindt de meerderheid dat de rekening dan naar de patient moet waarbij ervan uitgegaan wordt dat de ziektekostenverzekering uiteindelijk betaalt. Zij vrezen dat de drempel om te bellen dan zal worden verhoogd. Er worden diverse suggesties voor de financiering van TIS gegeven. 6. Opmerkingen en suggesties werden door 137 respondenten gegeven. Velen van hen geven blijk van waardering voor TIS en hopen dat TIS zal blijven bestaan. Zij zien de informatie als onmisbaar. Een aantal stelt voor om meer bekendheid aan het bestaan van TIS te geven. Verder zijn er suggesties voor de verspreiding van informatie.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl

( 1995-06-30 )