Garbis-Berkvens JM ,
Rost van Tonningen-van Driel MM
35 p
in Dutch
1995
Toon Nederlands
English Abstract In order to have an idea to what extent medical
professionals make use of the Teratology Information Service (TIS) and how
they judge this service, an inquiry was conducted among 1510 health
professionals (500 general practitioners, 445 gynaecologists, 415 midwives,
65 clinical geneticists and 85 psychiatrists. In each group the ratio
"known to TIS" and "unknown to TIS" was 1:2. "Known to TIS" meant that
there had been contact with TIS in the five preceding years. The
questionnaire included questions about familiarity with TIS, the frequency
of contact, the functioning of TIS, the follow up procedure and payment for
the service. There also was the possibility for remarks and suggestions.
Within three months 55% of the questionnaires had been returned. Among
gynaecologists and midwives mainly those who knew TIS reacted while among
general practitioners and psychiatrists mainly those who did not know TIS
reacted. The response of clinical geneticists was high. The main sources
of information about the safe drug use during pregnancy for those who do not
know TIS are the gynaecologist and the pharmacist. The majority of those
who know TIS learnt about TIS by a colleague or at their traineeship. About
25% has more than 5 contacts per year (mainly gynaecologists, midwives and
clinical geneticists). High marks were given for the functioning of TIS.
Completing the follow up form does not take much time. About half of the
respondents prefer to receive this form immediately after the contact with
TIS or in the month before the expected birth instead of in the month
thereafter. Many respondents object to payment for the service. Most of
those who do not object hold the view that the patient should receive the
bill. They assume that eventually the health insurance company will pay.
Remarks and suggestions were given by 137 respondents. Many of them
manifested their appreciation for TIS and hope they can contact TIS also in
the future. Many of them show understanding for the fact that this service
be payed, but they are afraid that this might discourage people to call TIS.
Several proposals for financing TIS were given. Some of the respondents
suggest to give more publicity to TIS. There were also suggestions for a
broader diffusion of information.
Rapport in het kort
1. Om een indruk te krijgen in hoeverre medische
beroepsbeoefenaars gebruik maken van de Teratologie Informatie Service (TIS)
en hoe zij deze dienstverlening beoordelen werd een enquete gehouden onder
1510 medische beroepsbeoefenaars (500 huisartsen, 445 gynaecologen, 415
verloskundigen, 65 klinisch genetici en 85 psychiaters). In elke
beroepsgroep was de verhouding "bekend bij TIS": "niet bekend bij TIS" 1:2.
"Bekend bij TIS" betekent dat er in de 5 voorafgaande jaren contact met TIS
is geweest.2. Het enqueteformulier bevatte vragen over de bekendheid met
TIS, de frequentie van contact, het functioneren van TIS, de follow up
procedure en de eventuele financiering. Er was tevens ruimte voor
opmerkingen en suggesties. Van de 1510 verstuurde formulieren was 55%
binnen 3 maanden geretourneerd. Bij de gynaecologen en verloskundigen waren
het vooral degenen die TIS kenden die het formulier retourneerden, bij de
huisartsen en psychiaters vooral degenen die TIS niet kenden. De respons
van de klinisch genetici was hoog. 3. De voornaamste bron van informatie
over de veiligheid van geneesmiddelengebruik tijdens de zwangerschap voor
hen die TIS niet kennen zijn de gynaecoloog en de apotheker. De meesten die
TIS kennen hoorden over het bestaan van TIS via de opleiding of een collega.
Ongeveer 25% heeft meer dan 5 keer per jaar contact met TIS (vnl.
gynaecologen, verloskundigen en klinisch genetici). 4. Het functioneren
van TIS werd hoog gewaardeerd. Het invullen van het follow up formulier
kost in het algemeen weinig tijd. De helft van de respondenten ontvangt dit
formulier liever direct na het contact met TIS of in de maand voor de maand
voor de te verwachten geboorte in plaats van in de maand erna. 5. Een
grote groep heeft bezwaar tegen betaling van deze service. Van hen die hier
geen bezwaar tegen hebben vindt de meerderheid dat de rekening dan naar de
patient moet waarbij ervan uitgegaan wordt dat de ziektekostenverzekering
uiteindelijk betaalt. Zij vrezen dat de drempel om te bellen dan zal worden
verhoogd. Er worden diverse suggesties voor de financiering van TIS
gegeven. 6. Opmerkingen en suggesties werden door 137 respondenten
gegeven. Velen van hen geven blijk van waardering voor TIS en hopen dat TIS
zal blijven bestaan. Zij zien de informatie als onmisbaar. Een aantal
stelt voor om meer bekendheid aan het bestaan van TIS te geven. Verder zijn
er suggesties voor de verspreiding van informatie.