Rapport in het kort
In dit onderzoek wordt de luchtverontreiniging ten
gevolge van emissies op Schiphol, met name van het vliegverkeer berekend met
behulp van een verspreidingsmodel. De emissies voor een aantal stoffen
werden eerst geschat met behulp van actuele informatie over het
vliegverkeer. Een toetsing van deze emissies vond plaats met behulp van
concentratiemetingen op verscheidene locaties op en rond Schiphol. Voor
zwaveldioxide en polycyclische aromatische koolwaterstoffen bleek een
bijstelling van de emissies naar lagere waarden noodzakelijk. Met behulp
van de aldus bijgestelde emissies werd de concentratieverhoging van de
regionale concentraties in de omgeving van Schiphol berekend. De bijdrage
van Schiphol aan de regionale concentraties is op 3 km afstand van het
centrum van Schiphol voor alle beschouwde componenten kleiner dan 10%. Een
belangrijke bijdrage aan de regionale concentraties wordt eveneens geleverd
door de emissies van het verkeer op de snelwegen A4 en A9. Verder blijkt
dat deze regionale concentraties verhoogd zijn ten opzichte van het
landelijk gemiddelde niveau, maar lager dan de geschatte waarden in
stedelijke omgeving. Naast de hier gerapporteerde concentratiemetingen werd
een beperkt aantal luchtstofmonsters onderzocht op mutageniteit met behulp
van de AMES-test. In deze monsters werd geen van normaal afwijkende
verhoging van de microbiele mutageniteit gevonden.