English Abstract In September 1998 the Dutch National Institute of
Public Health and the Environment (RIVM) published the fourth National
Environmental Balance (MB98) in Dutch. Here, the environmental quality
resulting (partly) from the environmental policy at the time is quantified
for the period 1985-1997. Supplemental to this fourth Environmental Balance
is an outlook for the period 1997-2002. This report serves as a background
document for the section on transport in the MB98. Major conclusions drawn
from this outlook are: (1) the increase in the use of most transport modes
in 1997 compared to 1996 and the prediction that in 2000 the use of
passenger cars will be approximately 5% higher than the SVV-II policy
target; (2) the increase in CO2 emissions by road traffic up to at least
2002, mainly because short-term improvements in energy efficiency of
passenger cars are not expected; (3) the decrease in other emissions
(aerosols, CO, VOC, NOx and SO2) as a result of the successful penetration
of the three-way catalytic convertor in the passenger car and light-duty
vehicle stocks, as well as a further decrease forecasted for the emissions
up to 2002, except for SO2; (4) the approximate 7% increase in CO2
emissions from the use of Dutch bunker fuels by international sea and air
transport in 1997 compared to 1996. CO2 emissions from these bunker fuels
amount to more than twice the CO2 emissions from passenger cars on Dutch
territory.
Rapport in het kort
Op prinsjesdag 1998 presenteerde het RIVM als
milieuplanbureau haar vierde Milieubalans (RIVM, 1998). De milieubalans
1998 (MB98) beschouwt de veranderingen in de kwaliteit van het milieu in de
periode 1985-1997. Deze veranderingen zijn onder andere het resultaat van
de uitvoering van het milieubeleid. Bovendien is in de MB98 voor het eerst
een kortetermijnprognose tot 2002 opgenomen. Dit document dient als
verantwoording voor de informatie over de doelgroep verkeer en vervoer die
in de Milieubalans 1998 en in de op internet verschenen FAchtergronden bij
de Milieubalans 1998A zijn gepresenteerd. De belangrijkste bevindingen
zijn: 1) het gebruik van de meeste vervoermiddelen is in 1997 toegenomen.
Het personenautogebruik zal in 2000 circa 5% hoger zijn dan de
SVV-II-doelstelling; 2) de CO2-emissie door het wegverkeer zal, bij inzet
van het huidige beleid, tenminste tot 2002 blijven toenemen, mede doordat
pas op langere termijn verbeteringen in de brandstofefficiency van het
personenautopark worden verwacht; 3) de overige emissies door de doelgroep
verkeer en vervoer (fijn stof, CO, VOS, NOx en SO2) zijn in 1997 verder
afgenomen met name door de succesvolle penetratie van de geregelde
driewegkatalysator in het personen- en bestelautopark. Tot 2002 wordt met
uitzondering van SO2 een verdere daling van de emissies verwacht; 4) de
CO2-emissies als gevolg van het gebruik van Nederlandse bunkers door de
internationale binnenvaart, luchtvaart en zeevaart was in 1997 circa 7%
hoger dan in 1996. De CO2-emissies uit deze bunkers bedragen evenveel als
ruim 2 maal de CO2-emissies door personenauto's op Nederlands
grondgebied