|   print

[  ]
 
Colijn JJ , Graaf ML van der

54 p in Dutch   2009

download pdf (762Kb)  

Toon Nederlands

English Abstract
The number of visitors to the healthcare portal kiesBeter.nl (Make better choices) increased substantially in 2008: from almost two million in 2007 to more than three million. During the last quarter of 2008, the time of year when the website was visited most, almost 19 percent of the Dutch public was aware of kiesBeter.nl. This is roughly the same proportion as that found for the same period in 2007. These are the results of an evaluation of the website for 2008 carried out by the National Institute of Public Health and the Envionment (RIVM). The RIVM manages the healthcare portal kiesBeter.nl on behalf of the Dutch Ministry of Health, Welfare and Sport. This portal provides citizens with the information they need to make personal decisions relating to many aspects of healthcare. Most of the marketing goals for 2008, such as range of the portal, product awareness, appreciation and usefulness of the website, have been reached. In terms of public awareness of the website, kiesBeter.nl ranks third among comparable websites that provide information about health and healthcare products. With respect to number of visitors, kiesBeter.nl occupies the top position. However, the assessment of website users could be improved, particularly with respect to user-friendliness. The marketing activities in 2008 focused on professionals (healthcare intermediaries). This strategy will be continued in 2009. A campaign to increase public awareness of the website will begin at the end of 2009 or the beginning of 2010, following the launch of the new version of kiesBeter.nl.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
In 2008 is het bezoekersaantal van de zorgportal kiesBeter.nl aanzienlijk toegenomen: van bijna twee miljoen in 2007 naar drie miljoen. De naamsbekendheid van de website is in het laatste kwartaal 2008, de periode waarin de site het meest werd geraadpleegd, ongeveer gelijk gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar (19 procent). Dit blijkt uit een evaluatie van het RIVM van kiesBeter.nl in 2008. KiesBeter.nl verschaft burgers inzicht in de keuzes die ze kunnen maken in de zorg en biedt daarvoor relevante informatie. Het RIVM ontwikkelt de website in samenwerking met andere organisaties in de zorg die zowel de aanbieders (bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzekeraars) als de vragers (patienten en consumenten) vertegenwoordigen. Opdrachtgever is het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). De marketingdoelstellingen voor 2008 op het gebied van naamsbekendheid, bereik en waardering zijn gehaald. Wat de naamsbekendheid betreft neemt KiesBeter.nl de derde positie in van websites op het gebied van gezondheid en zorg. Wat het bezoekersaantal betreft staat de website op de eerste positie ten opzichte van vergelijkbare websites. De beoordeling van bezoekers zou nog wat beter kunnen, vooral over het gebruikersgemak. Volgens een enquete van TNS-NIPO oordeelden bezoekers vrij positief over de kwaliteit van de geboden informatie (circa 7.1). De bezoekersenquete gaf een minder gunstig beeld (circa 5.1). De marketingactiviteiten in 2008 waren voornamelijk gericht op professionals. In 2009 wordt deze strategie voorgezet. Eind 2009 of begin 2010 start een campagne om de naamsbekendheid onder burgers te vergroten, Aanleiding daarvoor is onder andere de lancering van een nieuwe versie van de website in 2009.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl

( 2009-08-20 )