English Abstract The number of visitors to the healthcare portal
kiesBeter.nl (Make better choices) increased substantially in 2008: from
almost two million in 2007 to more than three million. During the last
quarter of 2008, the time of year when the website was visited most, almost
19 percent of the Dutch public was aware of kiesBeter.nl. This is roughly
the same proportion as that found for the same period in 2007. These are
the results of an evaluation of the website for 2008 carried out by the
National Institute of Public Health and the Envionment (RIVM).
The RIVM manages the healthcare portal kiesBeter.nl on behalf of the Dutch
Ministry of Health, Welfare and Sport. This portal provides citizens with
the information they need to make personal decisions relating to many
aspects of healthcare.
Most of the marketing goals for 2008, such as range of the portal, product
awareness, appreciation and usefulness of the website, have been reached.
In terms of public awareness of the website, kiesBeter.nl ranks third among
comparable websites that provide information about health and healthcare
products. With respect to number of visitors, kiesBeter.nl occupies the
top position. However, the assessment of website users could be improved,
particularly with respect to user-friendliness.
The marketing activities in 2008 focused on professionals (healthcare
intermediaries). This strategy will be continued in 2009. A campaign to
increase public awareness of the website will begin at the end of 2009 or
the beginning of 2010, following the launch of the new version of
kiesBeter.nl.
Rapport in het kort
In 2008 is het bezoekersaantal van de zorgportal
kiesBeter.nl aanzienlijk toegenomen: van bijna twee miljoen in 2007 naar
drie miljoen. De naamsbekendheid van de website is in het laatste kwartaal
2008, de periode waarin de site het meest werd geraadpleegd, ongeveer gelijk
gebleven ten opzichte van het voorgaande jaar (19 procent). Dit blijkt uit
een evaluatie van het RIVM van kiesBeter.nl in 2008.
KiesBeter.nl verschaft burgers inzicht in de keuzes die ze kunnen maken in
de zorg en biedt daarvoor relevante informatie. Het RIVM ontwikkelt de
website in samenwerking met andere organisaties in de zorg die zowel de
aanbieders (bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzekeraars) als de vragers
(patienten en consumenten) vertegenwoordigen. Opdrachtgever is het
ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).
De marketingdoelstellingen voor 2008 op het gebied van naamsbekendheid,
bereik en waardering zijn gehaald. Wat de naamsbekendheid betreft neemt
KiesBeter.nl de derde positie in van websites op het gebied van gezondheid
en zorg. Wat het bezoekersaantal betreft staat de website op de eerste
positie ten opzichte van vergelijkbare websites. De beoordeling van
bezoekers zou nog wat beter kunnen, vooral over het gebruikersgemak.
Volgens een enquete van TNS-NIPO oordeelden bezoekers vrij positief over de
kwaliteit van de geboden informatie (circa 7.1). De bezoekersenquete gaf
een minder gunstig beeld (circa 5.1).
De marketingactiviteiten in 2008 waren voornamelijk gericht op
professionals. In 2009 wordt deze strategie voorgezet. Eind 2009 of begin
2010 start een campagne om de naamsbekendheid onder burgers te vergroten,
Aanleiding daarvoor is onder andere de lancering van een nieuwe versie van
de website in 2009.