|   print

[  ]
 
Geurs KT

152 p in Dutch   1995

download pdf (7318Kb)  

Toon Nederlands

English Abstract
This report describes a model to link national to local traffic forecasts. The model takes into account the empirical relationship between national and local transport developments, as well as mobility effects of the implementation of traffic and transport policy at the local level. Output of the model is the local intensity per road type and per vehicle type. The effects of local implementation of national traffic and transport policy on the local traffic intensities, noise nuisance and air pollution in towns are calculated in this study. The study shows that municipalities do not fully implement the national environment policy. This has led to higher local traffic intensities and slightly higher noise nuisance and air pollution levels. The model has been developed to improve the forecast of local traffic intensities in the so-called National Environmental Outlooks (NEO), which are periodically compiled by the National Institute of Public Health and Environmental Protection (RIVM). An NEO presents the current status of environmental policy, specifically in the Netherlands. It indicates the future environmental quality that is expected to be achieved on the basis of measures announced by the government. Transport and traffic is one of the main sectors in the NEO causing local environmental problems such as noise nuisance and air pollution in towns.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
Het RIVM brengt periodiek de zogenoemde Nationale Milieuverkenningen uit. Milieuverkenningen worden opgesteld ten behoeve van het strategische milieubeleid voor de lange termijn. Ze hebben een beleidsvoorbereidend en evaluerend karakter. Een van de onderwerpen in de milieuverkenningen is de lokale verkeersmilieuproblematiek in de Nederlandse steden: geluidhinder en lokale verkeersintensiteiten. Om deze lokale milieu-effecten te kunnen prognostiseren gebruikt het RIVM tot op heden een eenvoudig rekenmodel dat landelijke volume-ontwikkelingen omrekent naar lokale verkeersintensiteiten. Bij de prognose van de milieu-effecten in de milieuverkenning gaat het RIVM uit van een volledige uitvoering van het milieubeleid door het rijk en lokale overheden. Er is echter weinig zicht op de mate waarin lokale overheden het voorgenomen milieubeleid naar verwachting uitvoeren. De mate waarin dit gebeurt heeft invloed op de prognose van de volume-ontwikkeling en op de milieu-effecten. Het RIVM-rekenmodel wordt in dit onderzoek op twee manieren verbeterd. Ten eerste door het verbeteren van de empirische relatie tussen landelijke volume-ontwikkelingen en lokale intensiteiten in het bestaande rekenmodel. Ten tweede door de uitvoering van het landelijke verkeers- en vervoerbeleid en het 'eigen' verkeers- en vervoerbeleid van lokale overheden in het rekenmodel op te nemen. Dit rapport beschrijft het onderzoek waarmee tot een verbeterd rekenmodel is gekomen. Met behulp van het verbeterde rekenmodel worden tevens de consequenties aangegeven van de uitvoering van het lokale verkeers- en vervoerbeleid op de prognose van de intensiteiten en lokale milieu-effecten.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl

( 1995-11-30 )