English Abstract This report describes a model to link national to local
traffic forecasts. The model takes into account the empirical relationship
between national and local transport developments, as well as mobility
effects of the implementation of traffic and transport policy at the local
level. Output of the model is the local intensity per road type and per
vehicle type. The effects of local implementation of national traffic and
transport policy on the local traffic intensities, noise nuisance and air
pollution in towns are calculated in this study. The study shows that
municipalities do not fully implement the national environment policy. This
has led to higher local traffic intensities and slightly higher noise
nuisance and air pollution levels. The model has been developed to improve
the forecast of local traffic intensities in the so-called National
Environmental Outlooks (NEO), which are periodically compiled by the
National Institute of Public Health and Environmental Protection (RIVM). An
NEO presents the current status of environmental policy, specifically in the
Netherlands. It indicates the future environmental quality that is expected
to be achieved on the basis of measures announced by the government.
Transport and traffic is one of the main sectors in the NEO causing local
environmental problems such as noise nuisance and air pollution in
towns.
Rapport in het kort
Het RIVM brengt periodiek de zogenoemde Nationale
Milieuverkenningen uit. Milieuverkenningen worden opgesteld ten behoeve van
het strategische milieubeleid voor de lange termijn. Ze hebben een
beleidsvoorbereidend en evaluerend karakter. Een van de onderwerpen in de
milieuverkenningen is de lokale verkeersmilieuproblematiek in de Nederlandse
steden: geluidhinder en lokale verkeersintensiteiten. Om deze lokale
milieu-effecten te kunnen prognostiseren gebruikt het RIVM tot op heden een
eenvoudig rekenmodel dat landelijke volume-ontwikkelingen omrekent naar
lokale verkeersintensiteiten. Bij de prognose van de milieu-effecten in de
milieuverkenning gaat het RIVM uit van een volledige uitvoering van het
milieubeleid door het rijk en lokale overheden. Er is echter weinig zicht
op de mate waarin lokale overheden het voorgenomen milieubeleid naar
verwachting uitvoeren. De mate waarin dit gebeurt heeft invloed op de
prognose van de volume-ontwikkeling en op de milieu-effecten. Het
RIVM-rekenmodel wordt in dit onderzoek op twee manieren verbeterd. Ten
eerste door het verbeteren van de empirische relatie tussen landelijke
volume-ontwikkelingen en lokale intensiteiten in het bestaande rekenmodel.
Ten tweede door de uitvoering van het landelijke verkeers- en vervoerbeleid
en het 'eigen' verkeers- en vervoerbeleid van lokale overheden in het
rekenmodel op te nemen. Dit rapport beschrijft het onderzoek waarmee tot
een verbeterd rekenmodel is gekomen. Met behulp van het verbeterde
rekenmodel worden tevens de consequenties aangegeven van de uitvoering van
het lokale verkeers- en vervoerbeleid op de prognose van de intensiteiten en
lokale milieu-effecten.