English Abstract As part of the Evaluation and Monitoring Programme for
Schiphol airport, a questionnaire on the prevalence of self-rated annoyance,
sleep disturbance, perceived general health, respiratory complaints, use of
medication, and the perception of risks and the quality of life in the study
area was sent to a randomly selected sample of 30,000 people living within
25 kilometers around Schiphol airport. The purpose of this study was to
assess these factors in relation to the exposure to aircraft noise and air
pollution. Exposure to aircraft noise was based on model calculations. The
airport's proximity of the respondent's home was used as a proxy for air
pollution caused by aircraft. The survey response rate was 39%. The
results of this study show that annoyance from aircraft noise is greater
than expected, also when the effect of selective non-response is taken into
account. There is a relation between aircraft noise and noise annoyance,
sleep disturbance, perceived health, the use of medication, and the
perception of risks and the quality of life in the study area. The
proximity of the airport was related to annoyance due to odors and soot from
aircraft, respiratory complaints, and the use of medication for asthma
and/or allergy. The result of this study will be used in developing a
system to monitor the health status of those living in the vicinity when
Schiphol airport is expanded.
Rapport in het kort
In het kader van de Gezondheidskundige Evaluatie
Schiphol is door het RIVM en TNO-PG een onderzoek uitgevoerd naar ervaren
hinder, gezondheids- en belevingsaspecten rond de luchthaven Schiphol. De
gegevens voor dit onderzoek zijn verzameld met een schriftelijke
vragenlijst. Van de 30.000 benaderde personen heeft 39 procent de
vragenlijst teruggestuurd. Uit dit onderzoek bleek dat de hinder door
vliegtuiggeluid rond de luchthaven Schiphol hoger was dan verwacht, ook
wanneer rekening werd gehouden met mogelijk selectieve (non-)respons.
Geluid door vliegtuigen leidde tot meer hinder en slaapverstoring, een vaker
als slecht ervaren gezondheid en een toename in het gebruik van medicijnen.
Ook ervaarde men meer risico's van het vliegverkeer en was men minder
tevreden over de woonomgeving naarmate de geluidbelasting door vliegtuigen
hoger is. Mensen die dichter bij de luchthaven wonen rapporteerden vaker
hinder door geur en door stof/roet of rook van vliegtuigen en meer
luchtwegklachten. Ook gebruikten meer mensen medicijnen tegen astma en/of
allergie. Het aantal mensen dat aangaf erg gehinderd te zijn of in de slaap
gestoord te worden door vliegtuiggeluid was in absolute aantallen het
grootst buiten de wettelijke zones voor (nachtelijk) vliegverkeer. Ook werd
op grotere afstand van de luchthaven nog hinder van geur en stof/roet of
rook van vliegtuigen waargenomen.