English Abstract Over the last decade transport has been strongest
growing sector in terms of worldwide energy demand. As a result, proper
modelling of transport has become more important in models describing global
climate change. RIVM has developed the energy model TIMER as part of the
global integrated assessment model, IMAGE (Integrated Model to Assess the
Global Environment) to study long-term energy scenarios, related
environmental problems and available options for mitigation (up to 2100).
In the research project described, the aim was to find a modelling approach
and identify determinants of transport energy demand to improve the
projections of TIMER, focusing on passenger transport. Global transport
models were compared by means of a literature study. The literature that
could be reviewed for this project focused mainly on passenger transport in
OECD countries. In addition, four global transport models were studied -
i.e. two models from the World Energy Council, one from the International
Energy Agency, and a model described by Schafer and Victor. On the basis of
this review, it became clear that the best improvements could be achieved in
transport modelling in the context of TIMER by adopting an updated version
of the transport model by Schafer and Victor. Such a model would take into
account the determinants, technology, spatial organisation (population
density), prices and possible demographic factors other than population size
(e.g. age).
Rapport in het kort
In de afgelopen jaren is wereldwijd het energieverbruik
in de transport sector zeer sterk gegroeid. Het goed modelleren van
transport in "integrated assessment" modellen is daarom steeds belangrijker.
In deze studie wordt een overzicht gegeven van de kennis in literatuur over
de determinanten van de vraag naar energie van transport in het algemeen en
van personenvervoer in het bijzonder. Bovendien is een overzicht gemaakt
van enkele bestaande modellen die mondiaal transport beschrijven. Op basis
van dit overzicht worden suggesties gedaan hoe de modellering van transport
in TIMER eventueel kan worden verbeterd. De belangrijkste determinanten
(met geoperationaliseerde variabelen) zijn economische ontwikkeling (bruto
nationaal produkt), ruimtelijke indeling (urbane bevolkingsdichtheid),
prijzen (brandstofprijzen, ticket prijzen), demografische factoren
(bevolkingsomvang, leeftijd, geslacht) en technologische ontwikkeling
(modale energie intensiteiten). In de beschikbare literatuur kon van vier
transportmodellen een goede beschrijving gevonden worden. Op basis van de
literatuurstudie en persoonlijke communicatie met Schafer lijkt de aanpak
van Schafer and Victor in combinatie met een model om het energiegebruik van
vrachtvervoer te beschrijven een goede methode voor de beschrijving van
transport energiegebruik in TIMER.