|   print

[  ]
 
Geurs KT , Wee GP van

100 p in Dutch   1996

Toon Nederlands

English Abstract
The effects of national policies within the context of economic scenarios from the CPB have been calculated and recorded in the National Environmental Outlooks published by the RIVM. Several transportation models were used to calculate future transportation growth. The models relate economic to transport developments in different ways. In this report the relationships investigated between economic and transport developments are presented on the basis of theoretical aspects and empirical data. Concluded is that transport developments cannot be explained by economic developments only. Although logistic and spatial developments play an important role, the current transportation models do not account for these developments. From a theoretical point of view the economic unit 'production value' seems to be more related to transport developments than the units 'value added' and 'intermediate consumption'. Based on the empirical data the transport unit 'tonnes' seems to be more related to economic developments ('production value', 'value added' and 'intermediate consumption') than the unit 'tonnekilometres'.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
Door het RIVM worden de effecten van nationaal beleid binnen de context van economische scenario's van het Centraal Planbureau (CPB) geprognotiseerd. Verschillende vervoermodellen worden gebruikt om de volume-ontwikkeling van het goederenvervoer te prognotiseren. In deze modellen wordt op verschillende wijzen een koppeling gelegd tussen de economische groei en de fysieke transportomvang. Op basis van theoretisch/conceptuele aspecten en empirische gegevens werden de relaties onderzocht tussen de economische grootheden 'productiewaarde', 'toegevoegde waarde' en 'verbruikswaarde', en de transportgrootheden 'vervoerd tonnage' en 'tonkilometrage'. Geconcludeerd wordt dat de volume-ontwikkeling van het goederenvervoer niet kan worden verklaard op basis van alleen de economische grootheden. Logistieke en ruimtelijke ontwikkelingen spelen een belangrijke rol, deze ontwikkelingen worden echter in de bestaande RIVM-vervoermodellen niet expliciet meegenomen. Vanuit theoretisch oogpunt lijkt de economische grootheid 'productiewaarde' sterker samen te hangen met de transportgrootheden dan grootheden 'toegevoegde waarde' of 'verbruikswaarde'. Op basis van empirische gegevens lijkt de transportgrootheid 'vervoerd tonnage' sterker samen te hangen met de economische grootheden dan het 'tonkilometrage'.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl

( 1996-12-31 )