English Abstract The effects of national policies within the context of
economic scenarios from the CPB have been calculated and recorded in the
National Environmental Outlooks published by the RIVM. Several
transportation models were used to calculate future transportation growth.
The models relate economic to transport developments in different ways. In
this report the relationships investigated between economic and transport
developments are presented on the basis of theoretical aspects and empirical
data. Concluded is that transport developments cannot be explained by
economic developments only. Although logistic and spatial developments play
an important role, the current transportation models do not account for
these developments. From a theoretical point of view the economic unit
'production value' seems to be more related to transport developments than
the units 'value added' and 'intermediate consumption'. Based on the
empirical data the transport unit 'tonnes' seems to be more related to
economic developments ('production value', 'value added' and 'intermediate
consumption') than the unit 'tonnekilometres'.
Rapport in het kort
Door het RIVM worden de effecten van nationaal beleid
binnen de context van economische scenario's van het Centraal Planbureau
(CPB) geprognotiseerd. Verschillende vervoermodellen worden gebruikt om de
volume-ontwikkeling van het goederenvervoer te prognotiseren. In deze
modellen wordt op verschillende wijzen een koppeling gelegd tussen de
economische groei en de fysieke transportomvang. Op basis van
theoretisch/conceptuele aspecten en empirische gegevens werden de relaties
onderzocht tussen de economische grootheden 'productiewaarde', 'toegevoegde
waarde' en 'verbruikswaarde', en de transportgrootheden 'vervoerd tonnage'
en 'tonkilometrage'. Geconcludeerd wordt dat de volume-ontwikkeling van het
goederenvervoer niet kan worden verklaard op basis van alleen de economische
grootheden. Logistieke en ruimtelijke ontwikkelingen spelen een belangrijke
rol, deze ontwikkelingen worden echter in de bestaande RIVM-vervoermodellen
niet expliciet meegenomen. Vanuit theoretisch oogpunt lijkt de economische
grootheid 'productiewaarde' sterker samen te hangen met de
transportgrootheden dan grootheden 'toegevoegde waarde' of
'verbruikswaarde'. Op basis van empirische gegevens lijkt de
transportgrootheid 'vervoerd tonnage' sterker samen te hangen met de
economische grootheden dan het 'tonkilometrage'.