English Abstract Government organizations and societal stakeholder
groups generally recognize flood risks caused by extreme precipitation, and
the need for extra measures. Despite this recognition, the present regional
implementation of this governmental flood reduction strategy has called for
further discussion. That water shortage is an issue, is not recognized by
all parties, which has caused the discussion on implemen-tation to be
further elaborated. To promote insight into these discussions, MNP experts
examined the perceptions of the relevant stakeholders (governmental and
non-governmental) in flood risks and possible measures. Issues of water
shortage were also discussed. The analysis focuses on the decision-making
process, with such topics as: what governance is applied and how do
decisions come about? For similar projects, it is recommended to determine
the controversy from the perception of risks and measures. This could lead
to the choice of a strategy for governance, which may enhance the
decision-making process. The risk ladder and the frame of reference model
were found to be useful instruments for both carrying out this analysis and
indicating in which phase of the decision-making process discussion can be
expected. This will allow the government to involve the stakeholder groups
at the richt moment in the process.
Rapport in het kort
De problematiek van wateroverlast en de noodzaak tot
extra maatregelen wordt door zowel overheidsorganisaties als
maatschappelijke organisaties erkend. Ondanks deze erkenning levert de
regionale uitwerking van het overheidsbeleid om wateroverlast te beheersen
discussie op. De problematiek van watertekort wordt niet door alle partijen
erkend. Ook hier levert de regionale uitwerking van maatregelen tot veel
discussie. Om inzicht te krijgen in deze discussie zijn visies van
overheden en maatschappelijke organisaties op wateroverlast en mogelijke
maatregelen in kaart gebracht. Naast wateroverlast is hierbij ook gekeken
naar watertekort. Bij de analyse is ook aandacht besteed aan het
besluitvormingsproces zelf: welke sturing hanteert de overheid en hoe komen
beslissingen tot stand? Om het besluitvormingsproces soepeler te laten
verlopen wordt aanbevolen om ook in vergelijkbare projecten de verschillen
in risicopercepties en voorkeuren voor oplossingsrichtingen in kaart te
brengen. Aan de hand van de in kaart gebrachte verschillen kan met behulp
van de in het rapport gebruikte risicoladder en het model van het
referentiekader de sturing door de overheid worden aangepast aan de
gesignaleerde inhoudelijke verschillen. Op deze manier kan gesignaleerd
worden wanneer er veel maatschappelijke discussie (te verwachten) is en
kunnen maatschappelijke partijen op het juiste moment bij het proces
betrokken worden.