English Abstract Concentrations of nitrogen oxides, nitrogen dioxide,
carbon monixide, sulfur dioxide, volatile organic compounds, fine particles
and black smoke were measured along the A28 motorway near Zwolle from
October 18 to November 4, 1999 to determine the current state of air
pollution along this road before the planned reconstruction. In the near
future, six lanes will replace the present four lanes comprising this
marked-out section of road and the speed limit here will be 70 km h-1.
Homes and office buildings will be built at distances up to close to the
road. In addition to the measurements, calculations were made using the CAR
model. Pollutant concentrations were calculated for both the current
situation and future scenarios with respect to the reconstruction of the
road, traffic development and expected reductions in air pollution due to
vehicle emissions. The effects of the above modifications on the exposure
to air pollution of the future population living and working here, and the
possible health risks related to this exposure, were estimated using the
results of both the measurements and model calculations. The health risk
guidelines for carbon monoxide, sulfur dioxide and volatile organic
compounds were shown not to be exceeded, while the guidelines for nitrogen
dioxide, fine particles and black smoke could be exceeded, depending on
future development. The air pollution near the motorway is comparable to
the city background level except for black smoke, for which concentrations
on the motorway are much higher than at city background sites and even
comparable to the level in very busy streets.
Rapport in het kort
Van 18 oktober t/m 4 november 1999 zijn langs de
snelweg A28 bij Zwolle concentraties aan CO, NOx, SO2, VOCs, fijn stof (PM10
en PM2.5) en Zwarte Rook in de lucht continu gemeten met als doel de
luchtkwaliteit in de huidige situatie in kaart te brengen. Vanwege de
verkeersdrukte zal dit deel van de A28 worden uitgebreid naar een
zes-baansweg met smallere rijstroken, waarbij een snelheidsbeperking van 70
km/h zal worden ingesteld. Tevens zijn er plannen de 'lege' ruimtes aan
weerszijden van de A28 te benutten voor bebouwing. Op basis van de
meetresultaten en berekeningen met het CAR model, waarbij de
snelheidsbeperking, toename in verkeersdrukte en afname van emissies uit
motorvoertuigen zijn verdisconteerd, is een inschatting gemaakt van de
blootstelling aan luchtverontreiniging van omwonenden c.q. werkenden nabij
de snelweg in de toekomstige situatie. Uit de metingen bleek dat de
luchtverontreiniging langs de A28 vergelijkbaar is met die op
stadsachtergrondlocaties en minder is dan in drukke straten. Een
uitzondering hierop vormt Zwarte Rook, waarvan de concentraties langs de
snelweg hoger zijn dan in drukke straten. De reden voor dit verschil is
vermoedelijk het hogere aandeel aan zwaar verkeer op snelwegen. De
modelberekeningen tonen aan dat de voorgestelde snelheidsbeperking een
gunstig effect lijkt te hebben op de luchtverontreiniging. Langs de A28 en
nabij eventuele bebouwing dichtbij de weg zullen de grens- en richtwaarden
voor CO, SO2, benzeen, lood en aldehyden niet worden overschreden. Voor
NO2, Zwarte Rook en benzo(a)pyreen zouden de grenswaarden mogelijk kunnen
worden overschreden, terwijl voor PM10 de grenswaarden zeer waarschijnlijk
worden overschreden.