English Abstract Building a new national airport demands an analysis of
regional spatial effects. This report describes how Spacescanner, a spatial
information system, simulates the development of land use in nine areas
which will be influenced by a new airport. The Spacescanner, using data on
present use and changes in claims for living space attractiveness,
calculates how much space is needed for areas in future for living and
working on the basis of, for example, the number of (in)direct employment
opportunities, the space required for these and the assessment of the
attractiveness of the areas for living and working, e.g. lowered by
excessive noise. This simulation has resulted in maps that give a first
impression of the impact of the airport and possible conflicts with current
spatial policy and physical planning principles.
Rapport in het kort
De keuze van een vestigingsplaats voor een nieuwe
nationale luchthaven vraagt om een analyse van de effecten van deze aanleg
op het ruimtegebruik in de regio. Dit rapport beschrijft hoe het
geografisch informatiesysteem De Ruimtescanner dit simuleert op basis van
databestanden van het huidige gebruik en aannames over veranderingen van
ruimteclaims en attractiviteit onder invloed van de luchthaven. De
Ruimtescanner berekent de ruimte die toekomstige woon- en werkgebieden
opeisen op basis van onder meer de schatting van de toename van het aantal
(in)directe arbeidsplaatsen, de ruimte die deze arbeidsplaatsen vragen en
beoordeling van de aantrekkelijkheid van de regio voor wonen en werken die
onder andere door de geluidsbelasting verandert. Uitgaande van deze
aannames simuleert Ruimtescanner het ruimtegebruik in de diverse regio's na
aanleg van de luchthaven en -ter vergelijking- volgens het European
Coordination scenario. Deze kaarten geven een eerste indruk van het effect
van de aanleg en laten zien waar dit conflicteert met het huidige beleid en
de criteria aangebracht door de begeleidingscommissie.