English Abstract The compact urbanisation scenario for trends in
housing, employment and infrastructure has been developed in the context of
preparations for the Dutch 'Fifth Spatial Planning Plan' to be issued in
2000. The scenario is based on the modelling of historical trends and on
assumptions pertaining to the effects of current spatial planning policies.
The report describes the effects of the urbanisation scenario on passenger
mobility, job and population accessibility by car and public transport, CO2
emissions and noise from car traffic for the Netherlands for the 1995 - 2020
period. The most important conclusions are as follows. Passenger mobility
in the Netherlands will increase by about 25-30% in the 1995-2020 period,
whereas car use will increase by about 50%. CO2 emissions from car traffic
will increase by about 10-20%; fuel efficiency improvements will reverse
much of the CO2 emission increase. Job accessibility by car and public
transport will increase in the 1995-2020 period due to a 30% increase in
employment. The potential number of jobs within 45 minutes travelling time
by car will increase by 5%; this is only due to increased delays and
congestion on the road network. Accessibility by public transport will
increase by about 40% due to improved public transport. However, the
average number of jobs within reach (45 minutes travelling time) by car is
much higher than those reached by public transport (16 times in 1995, 11
times in 2020). Regional differences in job accessibility are large. The
cities in the highly urbanised western part of the Netherlands (the Randstad
area) have the highest job accessibility by car and public transport; in
peripheral areas this is much lower. Noise emissions from car traffic, rail
traffic and aircraft will increase significantly. As a result, the
percentage of Dutch territory with a noise level above 50 dB(A) increases by
about 20%, the number of inhabitants experiencing an outdoor noise level of
more than 50 dB(A) increases by about 25%, and the surface area constituting
quiet zones with a noise level of more than 40 d(B)A increases by about
40%.
Rapport in het kort
Dit rapport beschrijft de effecten van een compacte
verstedelijkingsvariant op personenmobiliteit, bereikbaarheid, CO2-emissies
en geluid voor de periode 1995-2020, zoals door het RIVM ontwikkeld in het
kader van de wetenschappelijk onderbouwing van de Vijfde Nota Ruimtelijke
Ordening. In de compacte verstedelijkingsvariant is uitgegaan van het
huidige vigerende ruimtelijke beleid en de ruimtelijke ontwikkeling voor
wonen en werken uit het verleden. Deze verstedelijkingsvariant wordt gezien
als een referentiescenario waartegen alternatieve verstedelijkingsvarianten
en de effecten van ruimtelijk beleid uit de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening
afgezet kunnen worden. De belangrijkste conclusies zijn als volgt: De
personenmobiliteit neemt in de periode 1995-2020 toe met ca. 25-30%,
autogebruik met ca. 50%. CO2-emissie van personenauto's neemt tussen
1995-2020 toe met ca. 10-20%; de toename van de brandstofefficiency kan
een groot deel van de toename van CO2-emissies teniet doen. De
bereikbaarheid van werkgelegenheid (het aantal arbeidsplaatsen dat binnen 45
minuten reistijd bereikt kan worden) neemt in de periode 1995-2020 zowel per
auto als openbaar vervoer toe. De toename van de autobereikbaarheid is per
auto is (in de ochtendspits) echter beperkt (5%), vanwege de toename van
vertragingen en congestie. De bereikbaarheid van arbeidsplaatsen per
openbaar vervoer neemt in diezelfde periode toe met ca. 40%, vanwege
verbeteringen in het aanbod van openbaar vervoer. De autobereikbaarheid van
werkgelegenheid blijft gemiddeld in Nederland echter fors hoger dan de
OV-bereikbaarheid (factor 16 in 1995, factor 11 in 2020). De regionale
verschillen in bereikbaarheid van arbeidsplaatsen zijn groot: vanuit de
centra van de grote steden in de Randstad zijn veruit de meeste
arbeidsplaatsen bereikbaar, in perifere gebieden is dit veel minder. De
geluidbelasting door weg-, rail- en vliegverkeer neemt in de periode
1995-2020 aanzienlijk toe. De toename van de geluidbelasting is met name
geconcentreerd in de Randstad, waardoor met name daar de functies wonen,
recreeren en natuur onder meer druk komen te staan.