English Abstract This reports serves as a background report for the
analysis conducted for the evaluation of the Fifth Spatial Planning
Programme - Part 1, policy proposals - by the RIVM. This report describes
the impacts of land-use scenarios on passenger mobility, accessibility en
environmental impacts of transport. The main conclusions are that the
further urbanisation of the existing Randstad, combined with investments in
public transport, i.e. the introduction of high-speed rail or Maglev
technology between the major cities of the Randstad area, will result in a
significant increase in public transport use, but the impact on the total
volume of car traffic is rather small. Job accessibility by public
transport will increase strongly, but (even with high-speed rail transport),
public transport will not able to compete fully with the car mode.
Furthermore, the Randstad area is not likely to function as one coherent
metropolitan system as the result of the proposed public transport
investments only.
Rapport in het kort
De hoofdconclusie van het rapport is dat de optelsom
van maatregelen van reeds voorgenomen verkeers- en vervoerbeleid en
aanvullende investeringen in het openbaar vervoer voor de Deltametropool (al
dan niet in de vorm van een Rondje Randstad) in combinatie met ruimtelijk
beleid, zal resulteren in een forse toename van de bereikbaarheid van
activiteiten per openbaar vervoer en het openbaar-vervoergebruik in de
periode 1995-2030. Het openbaar vervoer kan hierdoor veel beter concurreren
met de auto, maar het blijft echter veelal geen goed alternatief voor de
auto. Het effect op de omvang van de automobiliteit is dan ook gering.
Door het uitvoeren van de beleidsvoornemens uit de Vijfde Nota zal de
Deltametropool naar verwachting niet als een functioneel-ruimtelijk
samenhangend stedelijk systeem gaan functioneren. Hiervoor lijkt de
gemiddelde reistijdwinst per openbaar vervoer- en autoverplaatsing
vooralsnog te beperkt. Het rapport is een achtergrondrapport voor de
analyses die zijn verricht voor toets van de Vijfde Nota over de Ruimtelijke
Ordening (pkb deel 1) voor wat betreft verstedelijking, bereikbaarheid en
milieu-effecten van verkeer en vervoer.