English Abstract The RIVM and TNO Disturbance project represents an
attempt to monitor noise disturbance in the Netherlands for which road
traffic is an important source. To calculate noise production by road
traffic, it is necessary to know traffic densities. The noise production
can then be used to calculate noise disturbance. Traffic densities can be
obtained by modelling traffic flows. This report considers three possible
methods to model traffic flows. The first method calculates traffic
densities by modelling trips which take place by car. The second one uses
an attribute of the roads which indicates the importance of a road and the
amount of traffic to calculate traffic densities. The third method combines
several transportation models modelling traffic flows for a smaller part of
the country to create an overall view of traffic densities. The second
method was concluded to offer the best possibilities for model traffic
densities successfully.
Rapport in het kort
Het project 'Landelijk Beeld Verstoring' van RIVM en
TNO probeert de verstoring door geluidhinder in Nederland in kaart te
brengen. Het wegverkeer vormt een belangrijke bron van verstoring. Daarom
is het nodig over een landelijk beeld te beschikken van de
wegverkeersintensiteiten waarmee de geluidsemissie van het wegverkeer
berekend kan worden. Het landelijk beeld van de verkeersintensiteiten kan
verkregen worden door de verkeersstromen te modelleren. In dit rapport
worden drie mogelijke methoden om de verkeersintensiteiten te modelleren
besproken. De eerste methode berekent verkeersintensiteiten door het
verkeer dat plaatsvindt over de wegen, te modelleren. De tweede methode
berekent de verkeersintensiteiten op een weg aan de hand van een kenmerk van
de weg dat een indicatie geeft van het belang (en dus van de hoeveelheid
verkeer) van de weg. De derde en laatste methode modelleert de
verkeersintensiteiten door reeds bestaande, niet landsdekkende verkeers- en
vervoersmodellen samen te voegen tot een, wel landsdekkend geheel. Uit het
onderzoek bleek dat de tweede methode het best bruikbaar is om voor het
Landelijk Beeld Verstoring verkeersintensiteiten in te
schatten.