|   print

Long-range Atmospheric Transport of Persistent Organic Pollutants, I: Description of surface-atmosphere exchange modules and implementation in EUROS
[ Lange-afstandstransport van Persistente Organische Verontreinigingen, I: Beschrijving van oppervlakte-atmosfeer uitwisselings modules en implementatie in EUROS ]
 
Jacobs CMJ, van Pul WAJ

87 p in English   1996

RIVM Rapport 722401013

Toon Nederlands

English Abstract
Concerns a description of a model for the exchange of gaseous Persistent Organic Pollutants (POP) at land and sea surfaces and its application in the Eulerian air pollution transport model EUROS. Sample simulations of the net deposition of lindane over Europe are discussed. For non-emission areas over land, wet deposition was found to account for on average 75% of the total input of lindane, while on average 30% of this input re-volatilizes. Over sea, dry deposition accounts for on average 72% of the total input, the average re-volatilization fraction being 15%. The concentrations of lindane in rainwater for a number of stations around the North Sea are overestimated by the model by about a factor of 3. A model response analysis showed that the emission data are the main cause of uncertainty in the calculated concentrations.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
Beschrijving van een model voor de uitwisseling van gasvormige Persistent Organic Pollutants (POP) tussen het aardoppervlak en de atmosfeer, en de toepassing in het Euleriaanse verspreidingsmodel EUROS. Als voorbeeld is de netto depositie van lindaan over Europa berekend. Bij niet-emissiegebieden op land werd gevonden dat natte depositie verantwoordelijk is voor gemiddeld 75% van de totale toevoer van lindaan, terwijl gemiddeld ongeveer 30% re-emissie optrad. Op zee bleek droge depositie, de belangrijkste bron van lindaan, verantwoordelijk voor gemiddeld 72% van de totale toevoer, en bedroeg de fractie re-emissie gemiddeld 15%. De concentraties van lindaan in neerslagwater van een aantal stations rond de Noordzee worden door het model met een factor 3 overschat. Een model gevoeligheidsanalyse laat zien dat de emissiedata de grootste bron van onzekerheid zijn.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
( 1996-11-30 )