Velders GJM ,
Beck JP ,
Bolder M ,
Bregman B ,
Kelder H ,
Lelieveld J ,
Meijer EW ,
Scheeren HA ,
Valks PJM ,
Velthoven PFJ van ,
Weele M van
63 p
in Dutch
1999
Toon Nederlands
English Abstract Global air traffic has increased extensively during the
last few decades and is expected to increase further over the next 20 years
by about 5-6% per year. Emissions of trace gases such as carbon dioxide,
nitrogen oxides, hydrocarbons, sulphur oxides, water vapour and soot from
aircraft can have environmental effects and contribute directly or
indirectly to global warming. The three institutes (IMAU, KNMI en RIVM)
that form the Netherlands Centre for Climate Research (CKO) participated in
the AIRFORCE project (Aircraft Influences and Radiative Forcing from
Emissions). The goals of AIRFORCE are: Research on the effect of aircraft
emissions on the composition of the atmosphere and on the direct and
indirect effects of aircraft emissions on radiative forcing and climate.
The model results indicate that NOx emissions from aircraft cause an
increase in the NOx and ozone concentrations in the upper troposphere and
lower stratosphere, and a positive radiative forcing. The dynamical and
chemical mechanisms of several 3-dimensional chemical-transport models
(CTMK/TM3 and MOGUNTIA) have been improved considerable in the project. The
results have been compared with available measurements from the
STREAM/AIRFORCE and POLINAT campaigns. To account for the chemical
conversion and dispersion directly behind an aircraft, an aircraft plume
model has been developed in the AIRFORCE project, to translate the aircraft
NOx emissions into effective emissions that are used as input in the
chemical transport models.
Rapport in het kort
Het mondiale vliegverkeer is de laatste decennia sterk
gestegen en groeit naar verwachting in de komende 20 jaar met 5-6% per jaar.
De emissies van sporengassen door het vliegverkeer, zoals kooldioxide,
stikstofoxiden, koolwaterstoffen, zwaveldioxide, waterdamp en roet kunnen
effecten hebben op het milieu en direct en indirect bijdragen aan
klimaatveranderingen. Het AIRFORCE project (Aircraft Influences and
Radiative Forcing from Emissions) is een project van de drie
onderzoeksinstituten (IMAU, KNMI en RIVM) die samen het Nederlands Centrum
voor Klimaatonderzoek (CKO) vormen. De doelstellingen van AIRFORCE zijn:
onderzoek naar het effect van vliegtuigemissies op de samenstelling van de
atmosfeer en naar de directe en indirecte effecten van vliegtuigemissies via
de stralings-forcering op het klimaat. De modelresultaten laten zien dat
NOx emissies van het huidige vliegverkeer een toename veroorzaken van de
NOx- en ozonconcentraties in de hoge troposfeer en lage stratosfeer, hetgeen
leidt tot een positieve stralingsforcering. In het project is de dynamica
en het chemisch mechanisme van enkele drie dimensionale
chemie-transportmodellen (CTMK/TM3 en MOGUNTIA) sterk verbeterd. De
resultaten van modelberekeningen zijn vergeleken met beschikbare metingen
van de STREAM/AIRFORCE en POLINAT campagnes. In het kader van AIRFORCE is
een pluimmodel ontwikkeld dat de chemische omzettingen in de pluim direct
achter verkeersvliegtuigen beschrijft.