English Abstract Proposals for relatively extreme measures and measuring
sets issuing from government departments to reduce CO2-emissions from road
transport in the Netherlands were calculated to determine their effects.
The main conclusions from this determination have been worked into a survey
of which the most important aspects are given: 1) Given the projected
CO2-emission from road transport in the Netherlands of 19.5 Mtons (a 10%
reduction compared to the 1986 leverl), the calculated 20-25.5 Mtons in
2010 and of 21-29 Mtons in 2020 will exceed the Dutch target. Therefore
extreme variants of extra-conventional measures (e.g. higher fuel prices,
and lower speeds) will be needed to meet this goal. 2) The measuring set
called 'liveable city' (spatial planning, stimulation of electric vehicles)
has the potential, albeit long-term, to realise a CO2-emission in 2010 of 27
Mtons and in 2020 of 20.5 Mtons, not far from the Dutch emission target of
19.5 Mtons.
Rapport in het kort
De werkgroep 'broeikasgasemissies wegverkeer'
(bestaande uit beleidsmedewerkers van de ministeries Volkshuisvesting
Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer, Economische Zaken en Verkeer en
Waterstaat) heeft voorstellen voor vergaande maatregelen en
maatregelpakketten geformuleerd ter reductie van de CO2-emissie van het
wegverkeer. De voorstellen zijn door het Rijksinstituut voor
Volksgezondheid en Milieu en de Adviesdienst Verkeer en Vervoer doorgerekend
op hun effect. Dit document bevat een verantwoording van deze berekeningen
en geeft de resultaten. De hoofdconclusies zijn: 1) Wanneer wordt uitgegaan
van de 2010-emissiedoelstelling (10% reductie ten opzichte van niveau 1986)
laat de verkenning zien dat alleen met de zwaarste varianten van de extra
conventionele maatregelen (verhoging brandstofprijzen, CO2-normering,
verlaging snelheden) de doelstelling van CO2-emissie voor wegverkeer in
zicht komt. 'Extra' betekent extra ten opzichte van het huidige beleid. 2)
De verkenning laat zien dat met een vergaand maatregelenpakket in eerste
instantie gericht op de stedelijke milieuproblematiek (ruimtelijke ordening,
volumebeperking en stimulering elektrische voertuigen e.d.) de doelstelling
voor 2010 (19,5 Mton) (nagenoeg) haalbaar lijkt, maar wel op langere termijn
(in circa 2020).