English Abstract Recently attention for pricing policy in the
Netherlands and in the European Union has increased. The report gives a
review of Dutch and international literature on effects of pricing measures
for traffic and transport. A review is given of different types of pricing
measures per vehicle category (e.g. car, lorry, aircraft, shipping, public
transport, mobile equipment). Possible effects of pricing measures on
vehicle ownership, vehicle use, fuel use and emissions are given. Much
research has been done on effects of pricing measures on car ownership and
car use , specially on effects of fuel price changes. Less is known about
the effects of other pricing instruments. Some of the pricing measures give
a wide range of possible effects. Two important explaining factors are: the
time horizon and the level of income. Concluded is that price elasticities
depend on the context in which the pricing measures are taken and in which
the demand for transport develops.
Rapport in het kort
De aandacht voor prijsbeleid in Nederland en de
Europese Unie is recentelijk toegenomen. Dit rapport geeft een overzicht
van Nederlandse en internationale literatuur over de effecten van
prijsbeleid op verkeer en vervoer. De aangegeven effecten worden
onderscheiden naar verschillende vormen van prijsbeleid (prijsbeleid gericht
op vaste kosten, op variabele kosten, subsidies en variabilisatie) en naar
verschillende voertuigcategorieen (auto, vracht- en bestelauto, luchtvaart,
scheepvaart , openbaar vervoer en mobiele werktuigen). De mogelijke
effecten van prijsmaatregelen op het voertuigbezit, -gebruik,
brandstofverbruik en emissies worden aangegeven. In de literatuur is veel
bekend over de effecten van prijsmaatregelen op autobezit en -gebruik, met
name is veel onderzoek verricht naar de mogelijke invloed van
brandstofprijsverhogingen op het autobezit en -gebruik. Minder is bekend
over de effecten van andere prijsinstrumenten. De prijsmaatregelen waar
veel onderzoek naar is verricht, geven een brede range van effecten aan.
Twee belangrijke verklarende factoren hiervoor zijn: de termijn waarop de
effecten betrekking hebben en de invloed van het inkomensniveau.
Geconcludeerd wordt dat de effecten van prijsmaatregelen afhankelijk zijn
van de context waarbinnen het beleid wordt gevoerd en waarbinnen de vraag
naar verkeer en vervoer tot stand komt.