English Abstract This report describes the PROLIN model, an aviation
forecasting model for passenger and freight transport to and from Amsterdam
Airport. Using the PROLIN model, an aggregation of the Civil Aviation
Authority's IEE model, the effects of economic and pricing developments on
aviation to and from Amsterdam Airport can be calculated. The same applies
to substitution of air passengers with rail passengers. PROLIN forecasts
were shown to be reliable on an aggregated level, while on the desaggregated
level of individual origins/destinations (i.e. London, Paris and Frankfurt)
the forecasts were shown to be less reliable.
Rapport in het kort
Het rapport beschrijft de totstandkoming van het
luchtvaartmodel PROLIN (PROgnosemodel voor de Luchtvaart In Nederland) dat
is ontwikkeld om op een snelle manier in eigen beheer te kunnen doorrekenen
welk effect economische en prijsontwikkelingen hebben op de groei van de
luchtvaart in Nederland, alsmede om de effecten van subsitutie van
luchtvaartpassagiers naar de hoge-snelheidstrein door te kunnen rekenen.
PROLIN is een vereenvoudigde weergave van het IEE-luchtvaartmodel dat in
beheer is bij de Rijksluchtvaartdienst. Uit de vergelijking van de
PROLIN-resultaten met de resultaten van het IEE-model blijkt dat PROLIN goed
in staat is om (op geaggregeerd niveau) de generatie en substitutie van
luchtvaartpassagiers , de hoeveelheid vracht, en het aantal vliegbewegingen
op Schiphol te simuleren.