English Abstract This report represents an inventory derived from a desk
study on particulate emissions from road traffic. These emissions concern
exhaust-gas particulate emissions, as well as particulate emissions caused
by tyre wear, wear of brake linings and wear of road surface. Another
particulate emission source is dust caused by moving traffic. In addition
to emission factors also size distribution and chemical composition of road
traffic related particulates were investigated. Besides the effect of
technical measures like oxidation catalysts and particulate traps were also
discussed. From the study it can be concluded that: particulates in exhaust
gas are smaller than 1 mum ; cars with diesel engines were found in 1995 to
have a 40-times higher particulate emission than cars with petrol engines
with three-way catalysts ; oxidation catalysts applied to light-duty diesel
engines lead to a 25-70% reduction the particulate emissions ; oxidation
catalysts combined with heavy-duty diesel engines can lead to higher
particulate emissions caused by the conversion of SO2 to sulphates, with a
reduction in the sulphate content of diesel fuel decreasing this phenomenon
; particulate traps mounted on heavy duty engines give an 80% reduction in
the particulate emissions ; traffic-related particulate emissions from
other sources than exhaust gas also contribute subtantially to particulate
emissions from a moving vehicle.
Rapport in het kort
In deze literatuurstudie werden zowel gegevens over
uitlaatgas-deeltjesemissie alsook over deeltjesemissie als gevolg van
slijtage van banden, remvoering en wegdek ge-inventariseerd. Daarnaast werd
aandacht besteed aan deeltjesemissie als gevolg van, door rijdend verkeer,
opgewerveld stof. Naast emissiefactoren zijn ook grootteverdeling en
chemische samenstelling van door verkeer geemitteerde deeltjes bekeken. De
invloed van technische maatregelen als oxidatiekatalysatoren of roetfilters
zijn opgenomen. De conclusies die aan de hand van deze inventarisatie
kunnen worden getrokken zijn: deeltjes in uitlaatgas zijn kleiner dan 1 mum;
personenauto's met dieselmotor hadden in 1995 een 40 maal hogere
deeltjesemissie dan personenauto's met een benzinemotor en
drieweg-katalysator ; oxidatiekatalysatoren toegepast op lichte
dieselvoertuigen leiden tot een 25-70% afname van de deeltjesemissiefactor ;
oxidatiekatalysatoren toegepast op zware dieselvoertuigen kunnen tot een
toename van de deeltjesemissiefactor leiden als gevolg van de omzetting van
het in de motor gevormde SO2 tot sulfaat, een verlaging van het
zwavelgehalte van dieselbrandstof verkleint dit fenomeen ; roetfilters
toegepast bij zware dieselmotoren leiden tot een 80% reductie van de
deeltjesemissie; verkeersgerelateerde deeltjesemissie door andere bronnen
dan uitlaatgas dragen substantieel bij aan de deeltjesemissie door een
rijdend voertuig.