Wee GP van ,
Geurs KT ,
Brink RMM van den ,
Waard J van de
94 p
in Dutch
1996
Toon Nederlands
English Abstract The Environmental Sustainable Transport (EST) project
contains a business-as-usual scenario and three EST scenarios: (i) one
'high-technology' scenario containing only technological changes, (ii) one
'capacity-constraint' containing only mobility changes, (iii) one
'optimum-combination' scenario containing the 'optimum' combination of
technological and mobility changes. Six EST criteria have been established
for the purpose of planning more sustainable transportation systems. Three
criteria based on reductions (%) of the polluting components: CO2 by 80%,
NOx by 90%, VOC by 90% between 1990 and 2030, are common to the
participation countries. Three additional EST criteria specified by the
participating countries are related to particulate matter emissions, noise
and land use in 2030. Concluding, the EST criteria can be met with: (i)
only technological changes, (ii) only mobility changes or (iii) the
combination of both technological and mobility changes, if a high increase
in techological developments and/or very stringent behavioural adaptions and
changes in spatial and economic structures at an international level are
assumed. If the criteria have to met by technological measures, a very high
increase in technological research is needed and expensive techniques will
have to be developed and implemented. If the EST criteria are to be
realised only by mobility changes, there is likely to be an impact on
macro-economic developments and there will be social, cultural and land use
implications. By combining technical and mobility changes, less stringent
changes need to be made in the transport sector; impact on other sectors
will also be less. These measures will probably also have the best
potential societal support.
Rapport in het kort
Het rapport beschrijft een referentie-scenario
('business-as-usual scenario') en drie scenario's die voldoen aan de
criteria die binnen het OECD-project 'Environmental Sustainable Transport'
(EST) zijn gesteld om duurzaam verkeer en vervoer te kunnen bereiken in het
jaar 2030. In het OECD-project zijn drie criteria met betrekking tot het
reduceren van emissies gesteld die gelden voor alle pilotstudies: CO2 -80%,
NOx -90%, VOS -90% tussen 1990 en 2030. Drie aanvullende criteria met
betrekking tot PM10-emissies, geluid en ruimtegebruik in 2030 zijn door de
afzonderlijke landen ingevuld. De drie EST-scenario's zijn: (1) een
scenario met alleen technische maatregelen ('high-technology scenario'), (2)
een scenario met alleen mobiliteitsmaatregelen ('capacity-constraint
scenario') en (3) een scenario met de 'optimale' combinatie van technische
en mobiliteitsmaatregelen ('optimum-combination scenario'). Geconcludeerd
wordt dat door alleen technische maatregelen, alleen mobiliteitsmaatregelen
of een combinatie van technische en mobiliteitsmaatregelen de EST-criteria
kunnen worden gehaald, mits sterke technologische ontwikkelingen en/of
gedragsaanpassingen en wijzigingen van sociale en economische structuren op
internationaal niveau worden verondersteld. Indien alleen technische
maatregelen worden verondersteld, dan zullen kostbare technische maatregelen
moeten worden geimplementeerd. Indien alleen mobiliteitsmaatregelen worden
verondersteld, dan zullen deze grote sociale, culturele en ruimtelijke
gevolgen hebben voor de samenleving. Een combinatie van technische en
gedragsmaatregelen resulteert in minder stringente maatregelen, en zal
waarschijnlijk het grootste potentiele draagvlak in de samenleving
hebben.