Geurs KT ; Brink RMM van den ; Annema JA ; Wee GP
van
340 p
in Dutch
1998
Toon Nederlands
English Abstract The Fourth Dutch National Environmental Outlook (NEO4)
of the National Institute of Public Health and the Environment, published in
July 1997, describes possible future developments in the traffic and
transport sector in the Netherlands for the 1995-2020 period and evaluates
present Dutch policies. NEO4 also offers possible solutions for expected
environmental problems. This report functions as the background document
for the traffic and transport sector. With a view to present Dutch
policies, the main conclusions drawn from the Outlook are that: (i) the
policy targets for car and lorry use for 2010 will not be met, (ii) the
target for CO2 emissions from road transport for 2010 will not be met, (iii)
the NOx emission target for cars for 2010 will be met, but for trucks it
will not , (iv) the VOC emission target for cars for 2010 will be met, but
for trucks it will not, (v) the noise targets for road transport or for
civil aviation for 2010 will not be met. Even if several additional policy
measures are assumed, as indicated under possible solutions, the conclusion
is that it will be very difficult to meet the CO2 target for road transport
and the NOx target for trucks.
Rapport in het kort
Betreft achtergronddocument voor verkeer en vervoer bij
de Nationale Milieuverkenning 4 (MV4), waarin verwachte toekomstige
ontwikkelingen in de sector verkeer en vervoer voor de periode 1995-2020
worden beschreven, uitgaande van de drie nieuwe lange-termijn scenario's van
het Centraal Planbureau en het huidige vastgestelde beleid. Verder worden
mogelijke oplossingsrichtingen beschreven voor verwachte milieuknelpunten.
Het rapport beoogt primair een verantwoording te geven van wat in de MV4
over de sector verkeer en vervoer is geschreven en geeft verder extra
categorische informatie over de sector verkeer en vervoer. De belangrijkste
conclusies zijn dat met het huidige vastgestelde beleid (a) de
beleidsdoelstellingen voor het auto- en vrachtautogebruik voor 2010 niet
zullen worden gehaald, (b) de CO2-emissiedoelstelling voor wegverkeer voor
2010 niet wordt gehaald, (c) de NOx-emissiedoelstelling voor personenauto's
voor 2010 wel wordt gehaald, maar voor vrachtwagens niet, (d) de
VOS-emissiedoelstelling voor personenauto's voor 2010 wel wordt gehaald,
maar voor vrachtwagens niet, en (e) de geluidhinderdoelstellingen voor
verkeer en luchtvaart voor 2010 niet worden gehaald. Uit de
oplossingsrichtingen blijkt dat zelfs als vergaande aanvullende
beleidsmaatregelen worden verondersteld, het bijzonder moeilijk zal zijn de
CO2-emissiedoelstelling voor wegverkeer en de NOx-doelstelling voor
vrachtwagens te halen.