English Abstract Total CO2 and NOx emissions per unit of added value, as
well as transport-related emissions, vary enormously between economic
sectors. Therefore, not only does the overall level of economic growth have
an effect on emission levels, but also the sectoral composition of that
growth. If w assume an overall economic growth of 3%. This study will
compare (freight-transport) emission levels of a scenario, in which the
"favorable" sectors experience 5% growth and the "unfavorable" sectors 1%
growth, to those of a scenario in which the "favorable" sectors experience
1% growth and the "unfavorable" sectors 5% growth. CO2 emissions for the
most "unfavorable" and "favorable" scenarios were + 18%, and - 18%,
respectively, while for CO2 emissions for 3% overall growth. Similarly,
emissions of NOx were + 20% and - 20%, respectively, of those for 3% overall
growth.
Rapport in het kort
Tussen economische sectoren bestaat een groot verschil
in de totale CO2- en NOx-emissie per gulden toegevoegde waarde en in de
verkeersgerelateerde emissie. In verband hiermee is niet alleen het totale
niveau van economische groei van belang voor de milieubelasting, maar ook de
sectorale verdeling ervan. Uitgaande van een economische groei van 3% per
jaar is voor 2020 onderzocht wat het uitmaakt voor de verkeersemissie van
het goederenvervoer als "gunstige" sectoren relatief sterk (5% per jaar)
groeien en "ongunstige" sectoren relatief weinig (1%) of omgekeerd. Rondom
het emissieniveau van het goederenvervoer bij 3% economische groei (voor
alle sectoren) is de bandbreedte bij een "gunstige" of "ongunstige"
verdeling plus of min 18% voor CO2-emissie en 20% voor
NOx-emissie.