English Abstract Vehicle-induced air pollution and traffic noise on a
local scale are determined by the volume of road traffic and the spatial
distribution of traffic flows. The purpose of this report is to identify
the factors of influence on this spatial distribution so as to improve the
modelling of local traffic intensities at a national level. In this way,
estimates of local traffic-induced environmental problems will be made more
reliable in future environmental outlooks. The results of an analysis made
in eight Dutch cities underline the importance of infrastructural and
geographical factors, such as distinguishing between road types and the
location of roads in relation to the city centre. A concentration of
traffic flows on the main road types and the location of roads and a
shifting of traffic intensities from the city centre to the outskirts were
ascertained for 1987-1997. These observed trends are incorporated in a
Dutch prognosis model.
Rapport in het kort
De omvang en ruimtelijke verdeling van verkeersstromen
zijn van invloed op de lokale luchtverontreiniging en geluidhinder. Doel
van dit rapport is identificatie van de factoren die de ruimtelijke
verdeling van personen- en goederenverkeersstromen bepalen. Aan de hand
daarvan kan het op landelijk schaalniveau modelleren van lokale
verkeersintensiteiten worden verbeterd, waardoor de schattingen ten aanzien
van de lokale milieu-effecten van verkeer aan betrouwbaarheid winnen. De
resultaten van een analyse voor 8 Nederlandse steden wijzen op het belang
van infrastructurele en ruimtelijke factoren, zoals het onderscheid naar
wegtypen en de situering van wegen ten opzichte van centraal stedelijke
gebieden. Voor de periode 1987-1997 is een toenemende bundeling van de
verkeersstromen op hoofdwegen, en een verschuiving van de verkeersdrukte van
centraal stedelijke gebieden naar de rand van steden waargenomen. Deze
trends zijn gebruikt voor de verbetering van een bestaand
prognose-model.