|   print

[  ]
 
Kasifa SC

214 p in Dutch   2002

download pdf (1480Kb)  

Toon Nederlands

English Abstract
The next decades the share of sea going ships and barge in transport emissions will increase, and therefore the importance of shipping for the environment. An important reason for this increase is the decrease in emissions of road transport. Emissions of ships can be reduced in several ways. This report gives an overview of measures related to fuels (conventional fuels, alternative fuels), to techniques (energy saving techniques, techniques related to the combustion proces, 'end-of-pipe techniques' and alternative engine techniques) and technical-logistical measures. As far as possible, costs and effects of the measures are presented. Besides the report gives an overview of policy options to reduce emissions of shipping. The report shows that emission reductions are relatively cost-effective. But it is relatively complex to develop policies to implement these measures.

 

RIVM - Bilthoven - the Netherlands - www.rivm.nl

Display English

Rapport in het kort
Het aandeel van de zeescheepvaart en de binnenvaart in diverse emissies van verkeer en vervoer, en daarmee het belang van de scheepvaart voor het milieu, neemt de aankomende decennia toe, mede als gevolg van de daling van emissies door het wegverkeer. In de scheepvaart zijn reducties in emissies mogelijk. Dit rapport geeft een overzicht van die mogelijkheden. Het betreft maatregelen, gericht op brandstoffen (conventionele en alternatieve brandstoffen), op technieken (energiebesparingstechnieken, technieken die aangrijpen op het verbrandingsproces, 'end-of-pipe technieken', alternatieve motoren) en technisch-logistieke maatregelen. Van die maatregelen zijn zoveel mogelijk de kosten en effecten in kaart gebracht. Verder geeft het rapport een overzicht van de beleidsmatige opties om de emissies van de scheepvaart te reduceren. Het rapport toont aan dat emissiereducties in de scheepvaart op relatief kosten-effectieve wijze mogelijk zijn, maar het realiseren van die mogelijkheden zal zeker bij de zeescheepvaart, beleidsmatig complex zijn.

 

RIVM - Bilthoven - Nederland - www.rivm.nl

( 2002-10-30 )