English Abstract This report describes the results of a research on the
current and possible future environmental effects of different forms of
automated underground freight transport in the Netherlands. The transport
methods that are examined are: traditional and extra-traditional pipelines,
pneumatic and hydraulic capsule pipelines, and systems using rail-guided
vehicles, automatic guided vehicles or dual mode vehicles. Most attention
has been given to the traditional pipelines and to the underground logistic
systems that make use of automatic guided vehicles. The environmental
effects that have been determined are the emissions of CO2, NOx, SO2, VOC
and PM10, noise nuisance, visual nuisance and the use of space. First of
all a literature research is executed on the state-of-the-art of the diverse
forms of underground freight transport and of the methods to build
infrastructure underground. After that the extent of the existing Dutch
pipeline network is determined and an overview is given of possible future
applications of the different forms of underground freight transport. On
the basis of literature and of supplementary calculations the direct and
indirect energy use and the environmental effects of underground freight
transport are being studied. Finally a case study is performed to determine
the total effect on the energy use and the emissions of the underground
logistic system (ULS) Utrecht, an existing network concept for underground
freight transport. From the research most types of underground freight
transport appear to have low direct energy intensities. For traditional,
extra-traditional and capsule pipelines the indirect energy use is also low.
ULS in contrary have a very high indirect energy use that increases for
larger tube diameters. The ULS Utrecht is expected to result in an increase
in the total energy use and emissions for all the alternatives under
discussion.
Rapport in het kort
Dit rapport beschrijft de resultaten van een onderzoek
naar de huidige en mogelijke toekomstige milieu-effecten van verschillende
vormen van geautomatiseerd ondergronds goederentransport in Nederland. De
beschouwde transportmethoden zijn: traditionele en extra-traditionele
pijpleidingen, pneumatische en hydraulische capsule-pijpleidingen, en
systemen die gebruik maken van railvoertuigen, automatische geleide
voertuigen of dual-mode voertuigen. De meeste aandacht is uitgegaan naar de
traditionele pijpleidingen en naar de ondergrondse logistieke systemen die
gebruik maken van automatisch geleide voertuigen. De beschouwde
milieu-effecten zijn de emissies van CO2, NOx, SO2, VOS en PM10,
geluidshinder, visuele hinder en ruimtegebruik. Allereerst is een
literatuuronderzoek uitgevoerd naar de state-of-the-art van de verschillende
vormen van ondergronds goederentransport en van de methoden die gebruikt
worden voor de aanleg van de ondergrondse infrastructuur. Vervolgens is de
omvang van het huidige Nederlandse pijpleidingnetwerk bepaald en is een
overzicht gegeven van mogelijke toekomstige toepassingen van de
verschillende vormen van ondergronds goederentransport. Op basis van
literatuur en van aanvullende berekeningen worden het directe en indirecte
energiegebruik en de milieu-effecten van ondergronds goederentransport
bestudeerd. Tenslotte is een case studie uitgevoerd om het totale effect te
bepalen op het energiegebruik en de emissies van het ondergrondse logistieke
systeem (OLS) Utrecht, een bestaand concept van een ondergronds netwerk voor
stukgoederendistributie. Uit het onderzoek blijkt dat de meeste vormen van
ondergronds goederentransport een lage directe energie-intensiteit hebben.
Voor traditionele, extra-traditionele en capsule-pijpleidingen is het
indirecte energiegebruik eveneens laag. OLS hebben daarentegen een zeer
hoog indirect energiegebruik die naar verhouding toeneemt naarmate een
grotere buisdiameter gebruikt wordt. Het OLS Utrecht leidt naar verwachting
tot een toename van het totale energiegebruik en de totale emissies voor
alle bekeken varianten.