Nijenhuis MAJ ,
Oostrum IEA van ,
Sharshakova TM ,
Pauka HT ,
Havenaar JM ,
Bootsma PA ,
Savelkoul TJF
51 p
in Dutch
1996
Toon Nederlands
English Abstract This report describes the launching and the
implementation of the Belarussian-Dutch Health Information Centre, an
objective in a project aimed to alleviate the negative consequences of the
Chernobyl nuclear power plant accident on April 26, 1986. In a newly
established Health Information Centre in Gomel a new communication strategy
was introduced in which trainings on health care programmes for
professionals were performed concerning health communication with the
population. During 1993 questions put to the medical consultants were
extensively analysed and it was concluded that the Centre is developing a
pivotal function in referring people to the relevant medical specialists or
hospitals. It serves as a low-barrier source of information for patients
who seek a second opinion and for questions on general health care and
health education and it is developing towards a main centre for questions on
social, psycho-social and socio-economic problems of the population.
Furthermore, the Centre serves as a centre for information about radiation
matters for the general public and professionals. Recommendations for the
future management strategy conclude this report.
Rapport in het kort
In het kader van het Wit-Russisch-Nederlands Humanitair
Hulpproject, naar aanleiding van het ongeval met de kernreactor van
Tsjernobyl in 1986 werd een Gezondheidsinformatie- centrum opgericht in
Gomel. Hier werd een nieuw communicatieconcept gelanceerd. Preventieve
gezondheidszorg programma's werden gestart ; het centrum vervult een
kernfunctie bij de gezondheidscommunicatie voor de bevolking en voor werkers
in het beroepsveld. Gedurende 1993 werden de bevolkingsvragen zorgvuldig
genoteerd en geanalyseerd. De resultaten van de analyse gaven aan dat het
Centrum een belangrijke functie bekleedt bij het verwijzen van patienten
naar de juiste specialisten of ziekenhuizen en als laag-drempelige
informatiebron dient voor degenen die een "second opinion" verlangen.
Tevens functioneert het als informatiebron met betrekking tot j vragen van
sociale, psycho-sociale en sociaal-economische aard. Verder dient het
centrum als informatiebank voor het publiek en de beroepsgroepen voor vragen
met betrekking tot straling. Het nieuwe communicatieconcept (met als
belangrijke component het persoonlijk contact) is goed ontvangen door de
bevolking van Gomel goed ontvangen. Het ontwikkelen van preventieve
gezondheidszorg programma's voor specifieke doelgroepen werd een hoeksteen
van het beleid van het Centrum. Aanbevelingen voor de toekomst besluiten
dit rapport.