English Abstract The aim of this report is to answer the question: what
are the environmental effects of construction and improvement of transport
infrastructure on a national scale? In this report a rough calculation is
made of the effects of construction and improvement of main infrastructure
in the Netherlands in the period 1995-2020. It is indicated that: a) on a
national scale the expected construction and improvement of main
infrastructure will increase the environmental pressure of transport.
Without the infrastructure improvement energy use of transport in 2020 will
be 2-6% lower, b) this increase is caused by the expected extension of road
infrastructure in the period 1995-2020 which will lead to induced traffic.
Construction of High-Speed rail and a new freight rail will result in a
somewhat lower energy use, but this effect is very small compared to the
increase of energy use because of the road infrastructure
extension.
Rapport in het kort
De vraagstelling van dit rapport is: welke verandering
in landelijke milieudruk brengt aanleg en verbetering van de
hoofdinfrastructuur in Nederland met zich mee? Er is een indicatieve
berekening gemaakt van de gevolgen van uitbreiding en aanpassing van de
hoofdinfrastructuur (uitbreiding hoofdwegennet, aanleg HSL-Zuid en -Oost en
Betuwelijn) in Nederland voor de periode 1995-2020. De hoofdconclusies
hieruit zijn: a) de voorziene uitbreiding en aanpassing van de
hoofdinfrastructuur in de periode 1995-2020 heeft een milieudruk-verhogend
effect. Zonder uitbreiding van de hoofdinfrastructuur zou in 2020 het
energiegebruik van de doelgroep verkeer en vervoer op Nederlands grondgebied
ongeveer 2-6% lager zijn, b) de toename van de milieudruk op Nederlands
grondgebied wordt veroorzaakt door de voorgenomen uitbreiding van de
weginfrastructuur die tot generatie van wegverkeer leidt. De aanleg van
hogesnelheidslijnen en de Betuwelijn leiden weliswaar tot een lager
energiegebruik, maar deze verlaging is ten opzichte van de verhoging door
uitbreiding van de weginfrastructuur zo weinig, dat de invloed op het
netto-effect gering is.