Volgens de Europese richtlijn omgevingslawaai moeten instanties iedere 5 jaar geluidbelastingkaarten en actieplannen geluid  voor de Environmental Noise Directive (END) aanleveren. U levert als bronhouder of gemachtigde geluidbelastingkaarten en actieplannen geluid aan via de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG). Hiervoor wordt een periode afgesproken.

Lees hier hoe u inlogt, bestanden valideert en aanlevert voor de geluidbelastingkaarten. 

Let op: de aanlevering van de bestanden voor rapportage naar Europa staat los van de verplichting die voortvloeit uit de Omgevingswet voor het publiceren van geluidbelastingkaarten voor het publiek. Het betreft voor een deel ook andere gegevens. Deze tweede verplichting vervalt hiermee dus niet.

 

Hoofdmenu Richtlijn omgevingslawaai

Afbeelding van aanleveren geluidbelastingkaarten (END)

Home (symbool van huisje)

Hiermee gaat u terug naar de startpagina van de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG). 

Aanleveren

De eerste stap in het aanleverproces is het uploaden van een bestand. U kunt alleen uploaden, valideren en aanleveren als u bent ingelogd met eHerkenning.

Documentatie

Op deze pagina met documentatie vindt u een verwijzing naar het END datamodel , handleidingen en andere praktische documenten.

Contact

Heeft u vragen of komt u er niet uit? Via de contactpagina vindt u de gegevens van de helpdesk en doorverwijzingen naar andere organisaties.

Inloggen

Als u bent ingelogd (via eHerkenning) staat op deze plaats het KVK-nummer van uw organisatie.

Het aanleveren van de bestanden voor de richtlijn omgevingslawaai in stappen

Dit gaat in verschillende stappen:

Stap 1: inloggen

De CVGG gebruikt eHerkenning om de identiteit van bronhouders en leveranciers te controleren. Als u geluidbelastingkaarten wilt aanleveren, heeft u een eHerkenning middel niveau 3 nodig.

Lees meer informatie over wat eHerkenning is en het aanvragen van eHerkenning.

Als u nog niet bent ingelogd, ziet de pagina Richtlijn omgevingslawaai er zo uit:

Voorbeeld van inlogscherm Eherkenning richtlijn omgevingslawaai

 

  • Voor het inloggen is eHerkenning van niveau 3 verplicht.
  • U logt in met eHerkenning via een door u gekozen aanbieder. Na het inloggen verschijnt rechtsboven uw KVK-nummer. Als u daarop klikt, kunt u ook weer uitloggen.
  • Binnen de tab ‘Aanleveren’ verschijnen nu twee tabs: ‘Aanleveren’  en ‘Validaties’.

Stap 2: kies bestand

VVoorbeeldscherm aanleveren van een bestand (richtlijn omgevingslawaai)
  • Via de knop ‘ Nieuw bestand’ opent u een upload venster.
  • In het algemeen is het mogelijk om bestanden van het type DF4_8 Geluidbelastingkaart en bestanden van het type DF7_10 Actieplan geluid aan te leveren. Welk bestand u als bronhouder specifiek kunt aanleveren is afhankelijk van uw eerdere aanleveringen en voor welk type bestanden de CVGG opengesteld is.
  • Via de knop ‘ Kies bestand’ kunt u een zip-bestand toevoegen. Ook kunt u direct een bestand in het grijze vlak slepen. Let op: een aanlevering bestaat altijd uit een enkele zipfile met daarin één bestand van het type Geopackage (gpkg).

 

Stap 3: validatie

Zodra het bestand is geüpload, wordt de tabel met validaties getoond. Alle bestanden die u uploadt, worden gevalideerd en getoond in dit overzicht. Het kan zijn dat een validatie lang duurt. Bijvoorbeeld door de omvang van het bestand of omdat het druk is in de cloud. U kunt het venster dan sluiten en later terugkeren, de validatie blijft doorgaan.

Na afronding van de validatie krijgt u in de tabel een melding over het resultaat van de validatie. Als een validatie niet succesvol was, vindt u in de laatste kolom een csv comma separated values (comma separated values) (comma separated values)-bestand met de foutmeldingen over het betreffende bestand.

Validaties verwijderen

U kunt de validatieresultaten uit uw overzicht verwijderen met het prullenbak-symbool dat verschijnt als u met de muis over de regel gaat. Met de knop ‘Wis alles’ verwijdert u alle resultaten in één keer. Let op: alleen de resultaten in de tabel worden verwijderd. De gevalideerde bestanden zonder foutmeldingen vindt u onder de tab ‘Aanleveren’.

Afbeelding van valideren aangeleverde bestanden (omgevingslawaai)

 

Stap 4: aanlevering definitief maken

Aangeleverde bestanden vindt u onder de tab 'Aanleveren'.

In het voorbeeld hieronder ziet u in de laatste kolom de status van elke aanlevering. Het bovenste bestand is zojuist aangeleverd en moet nog definitief worden gemaakt. Zolang een bestand nog niet definitief is, kunt u het weggooien met behulp van het prullenbak-symbool.

Klik op de regel van het bestand voor de detailgegevens en om de aanlevering definitief te maken.

Voorbeeld van beheren aangeleverd bestand (omgevingslawaai)

In het voorbeeld hieronder ziet u aan de linkerkant het aangeleverde bestand. Daaronder is te zien welk type het is en wie de bronhouder van de gegevens is. Bestanden van het type DF4_8 Geluidbelastingkaart kunt u op de kaart bekijken via de knop ‘Bekijk op kaart’. Bestanden van het type DF7_10 Actieplan geluid niet. Deze bevatten geen kaartgegevens.

Rechts staat informatie over de status van het bestand. Hier geeft u een geldige link naar de kennisgeving op. Door ‘Bewaar’ te kiezen, gaat u naar de volgende stap.

voorbeeld status van aangeleverd bestand richtlijn omgevingslawaai

 Vervolgens krijgt u de vraag of u de aanlevering definitief wilt maken, zie voorbeeld hieronder.

Let op: hierna zijn wijzigingen of nieuwe aanleveringen niet meer mogelijk. Ook worden alle eerdere aanleveringen met de status ‘aangeleverd’ verwijderd uit tab ‘Aanleveren’.