Wanneer je (mogelijk) besmet bent geraakt met het nieuwe coronavirus (COVID-19), dien je richtlijnen te volgen van het RIVM. De meest ingrijpende is misschien wel de isolatie van jezelf en je gezin of huisgenoten. Op deze pagina lees je over mogelijke emoties en adviezen om goed voor jezelf te zorgen.

Mogelijke stressreacties

Je kan verschillende emoties en reacties ervaren als je langduriger in isolatie thuis bent. Zoals:

  • Je zorgen maken, bijvoorbeeld over je eigen fysieke gesteldheid, mogelijke besmetting van anderen (gezinsleden), het werk, zaken die geregeld moeten worden.
  • Je verbeelden dat het slechtste scenario (doemscenario) uit zal komen wat maakt dat je je angstig, bedroefd, vreemd, of rusteloos kunt voelen.
  • Je schuldig voelen over je eigen gedrag of doen en laten, wat de infectie misschien kan hebben veroorzaakt bij jou (en anderen).
  • Je boos of angstig voelen omdat je eigen vrijheid beperkt is.
  • Je makkelijk geïrriteerd voelen of prikkelbaar zijn.
  • Je eenzaam en afgezonderd voelen door het geringe contact met anderen. Of je gekwetst voelen doordat anderen oordelen over jouw situatie.
  • Gevoelens van onrust en machteloosheid ervaren, of een gebrek aan controle.
  • Alerter zijn dan anders of je onveilig voelen.

Hoe zorg je goed voor jezelf?

Het is begrijpelijk dat je dit soort reacties ervaart tijdens deze periode. Het is belangrijk om goed voor jezelf te blijven zorgen. Hier zijn een aantal tips:

  • Evalueer rustig en objectief je eigen fysieke gesteldheid. Hoe voel ik mij vandaag? Hoe is dat ten opzichte van gisteren of vanmorgen?
  • Breng structuur aan in je dag. Maak een planning met een nieuwe routine. Stel voor jezelf realistische doelen hierbij; het behalen ervan kan een gevoel van controle geven. Probeer om een normaal dag- en nachtritme te volgen, eet voldoende en beweeg zo veel als mogelijk is.
  • Probeer je emoties te accepteren en laat ze er zijn. Gun jezelf tijd om je gevoelens en behoeften te begrijpen. Geef aan hoe het met je gaat, praat erover met mensen die je vertrouwt.
  • Het ontvangen en verwerken van alle informatie over het coronavirus brengt mogelijk meer zorgen. Zet jezelf daarom op een nieuwsrantsoen. Kijk of lees bijvoorbeeld maximaal 3 keer per dag het nieuws. Stem daarbij alleen af op betrouwbare nieuwsbronnen zoals de overheid. 
  • Zorg voor afleiding; blijven hangen in gepieker over wat er eventueel zou kunnen gebeuren helpt niet. Blijf in beweging. Kijk een mooie film, lees een goed boek, speel een leuk spel. Gebruik de tijd om te doen wat je al langer wilde doen, maar waar je steeds maar niet aan toe kwam.
  • Probeer om mentaal actief te blijven door bijvoorbeeld te schrijven en (denk)spelletjes of (kruiswoord)puzzels te maken.
  • Behoud contact met je eigen sociale netwerk. Communiceer bijvoorbeeld met vrienden en familie via (video) bellen of Whatsapp. 
  • Probeer de humor en het positieve van de situatie in te zien. Dat helpt tegen een gevoel van hopeloosheid. 
  • Probeer het gebruik van middelen (alcohol/tabak) te beperken en let op medicatie gebruik.

Hulplijnen

Kom je er met bovenstaande tips niet uit? Hieronder is een lijst met websites en hulporganisaties die je mogelijk verder kunnen helpen. 

  • De Luisterlijn: 0900-0767 (ook chat of email)
    Voor wie behoefte heeft aan een luisterend oor.
    7 dagen per week, 24 uur per dag
  • Mind-Korrelatie: 0900-1450 of 06-13863803 (what’s app). Ook via chat en mail.
    Voor hulp bij psychische of mentale problemen.
    Op werkdagen van 09.00:00 tot 22:00
  • Het Rode Kruis: 070-4455888
    Hulplijn voor mensen die in quarantaine of thuisisolatie zitten.
    Maandag t/m zondag van 9:00 – 21:00 uur.
  • 113 zelfmoordpreventie: 0900-0113
    Voor wie denkt aan zelfmoord of met iemand te maken heeft die daaraan denkt.
    7 dagen per week, 24 uur per dag.
  • ANBO: 0348 - 46 66 66.
    Voor ouderen die vragen hebben over het coronavirus of een praatje willen maken omdat ze alleen zijn.
    7 dagen per week, van 09:00 tot 21:00
  • KBO-PCOB: 030-3 400 600
    Voor ouderen, ook met een migratie-achtergrond, voor informatie of een luisterend oor.
    Maandag t/m vrijdag, van 9.00 tot 17.00 uur.

MIRROR zelftest bij ingrijpende gebeurtenissen

De anonieme zelftest MIRROR is te gebruiken voor mensen die ingrijpende gebeurtenissen zijn overkomen en klachten ervaren. Je krijgt na het invullen van de test advies over wat je kunt doen zodat de klachten verminderen of verdwijnen. Je kunt de test ook invullen voor iemand anders. Ga naar de zelftest.