Helaas heeft de coronacrisis ook op ons programma een enorme impact. Veel minder mensen uit onze doelgroepen ontvingen een eerste, tweede of derde vaccinatie hepatitis B. De soa-spreekuren waren beperkt open en er kwamen minder mensen voor een afspraak naar de GGD. Seksclubs en uitgaansgelegenheden waren een groot deel van het jaar gesloten, GGD-medewerkers konden niet of nauwelijks op outreach gaan en er waren geen grote jaarlijkse evenementen of feesten waar normaalgesproken gevaccineerd wordt. Internetveldwerk werd, waar mogelijk, nog wel ingezet om de doelgroepen te bereiken. Soa Aids Nederland heeft zich ingespannen om de GGD’en te ondersteunen door persoonlijk contact met de regionaal coördinatoren en door campagnes goed af te stemmen met de GGD’en. Er is achter de schermen hard gewerkt om het bereik via internet te vergroten. Zo is er een influencercampagne opgezet, zijn er nieuwe filmpjes en animaties ontwikkeld, is er contact gelegd met chatsites en adverteerders en nagedacht over een beter online bereik. Hopelijk zien we hiervan volgend jaar de effecten waardoor weer meer mensen een vaccinatie ontvangen. Want de cijfers zien er niet goed uit. In maart en april was een flinke daling te zien van het aantal vaccinaties dat werd gezet. In de maanden erna zagen we een toename, maar nog steeds veel lagere aantallen dan we gewend zijn (figuur 1). |