Door de grote vraag naar naalden voor de COVID-19-vaccinatie is de markt voor veilige naaldsystemen wereldwijd ontwricht. Het RIVM heeft voor de COVID-19-vaccinatie deze naalden centraal ingekocht. Voor het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) zijn de JGZ-organisaties zelf verantwoordelijk voor de inkoop van veilige naaldsystemen. De eerste signalen over mogelijke tekorten in de JGZ kwamen begin november 2020 binnen bij RIVM, VWS en GGD GHOR NL/ ActiZ. In RVP Nieuws nr. 16 van 5 november hebben wij geadviseerd om bij een tekort (tijdelijk) over te stappen op reguliere naalden. Omdat JGZ-organisaties zich zorgen maakten of zij reguliere naalden mogen gebruiken conform het Arbobesluit, is bekeken wat hierover in de wet- en regelgeving staat. Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) wijst op wet-en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden waarin wordt verplicht tot het nemen van maatregelen die moeten waarborgen dat er gezond en veilig kan worden gewerkt. Als veilige naaldsystemen niet beschikbaar zijn, zijn alle werkgevers verplicht om maatregelen te nemen die in die omstandigheden het meest veilige alternatief bieden. Dit betekent: - het hanteren van een goede werkwijze (niet terugzetten van doppen op naalden);
- het gebruiken van de juiste hulpmiddelen (naaldencontainers);
- het geven van duidelijke werkinstructie en procedures (waaronder een postexpositieprotocol).
Zo nodig aangevuld met extra maatregelen die in de specifieke situatie nodig zijn en die worden bepaald op basis van de risico-inventarisatie en -evaluatie. De werkgever is hiervoor verantwoordelijk. Daarom graag extra aandacht voor de Vaccinatietechniek in paragraaf 9 van de RVP-richtlijn Uitvoering. Met betrekking tot de toediening van de RVP-vaccinaties (paragraaf 9.2) vervalt stap 7. |