Jullie zijn bezig met de voorbereiding op de CVGG. Waar lopen jullie tegenaan? Laurence: Er zijn meerdere afdelingen betrokken bij de voorbereiding. Het is een flinke opgave. De wensen en doelen verschillen, bijvoorbeeld als het gaat om gegevens uit het verkeersmodel. Voor de BGE en geluidmonitoring zijn gedeeltelijk andere gegevens, of een ander detailniveau nodig dan voor verkeersbeleid. Ook het ICT-aspect is lastig. We willen als gemeente zelf de gegevens verzamelen en aanleveren. De CVGG betekent dat we onze software en werkprocessen moeten aanpassen. Maarten: De eerste stappen waren lastig. Want welke gegevens over vliegtuiggeluid zijn nodig voor de Omgevingswet en welke gegevens moeten vervolgens worden aangeleverd aan het geluidregister? Vanuit het directoraat Luchtvaart en Maritieme Zaken hebben we daarover veel gesprekken gevoerd met onze collega’s van Milieu en Internationaal (DGMI). Daarna waren de volgende stappen makkelijker, omdat we wisten wat de CVGG van ons aangeleverd wilde hebben. We hebben een tool laten ontwikkelen om rekenresultaten om te zetten naar een bestand in het voorgeschreven format. Ook het aanleveren van bestanden aan de CVGG, is gelukt tijdens het proefdraaien. Wat maakt vliegtuiggeluid zo complex en beïnvloedt dat de CVGG? Maarten: De modellering van vliegtuiggeluid is heel anders dan bijvoorbeeld voor weg- en railverkeersgeluid. Je moet met veel meer factoren rekening houden, zoals de dienstregeling van een luchthaven, het baangebruik en vliegprocedures (en daarvan afgeleid de vlieghoogte). Ook liggen vliegroutes niet vast, zoals bij weg of spoor. De modellering kan in de nabije toekomst ook nog eens veranderen door de uitkomsten van de PAMV: de Programmatische Aanpak van het Meten van Vliegtuiggeluid. Daarbij komt dat voor sommige luchthavens nog verouderde contouren gelden of procedures lopen voor aanpassing van die contouren. Door de keuze voor alleen geluidcontouren is de CVGG niet onnodig complex geworden. Om welke gegevens voor vliegtuiggeluid gaat het? Laurence: De gemeente Haarlemmermeer heeft voor het actieplan geluid de 55 dB-contour rond Schiphol nodig. En voor de ontheffingen hogere (grens)waarden voor woningbouw zijn ook contouren vanaf 50 dB nodig. Voor die ontheffing moet de geluidcumulatie bepaald worden voor een goede ruimtelijke ordening. Dat is voor vliegtuiggeluid nu extra complex omdat er nieuwe inzichten zijn over de gezondheidseffecten van vliegtuiggeluid. Daardoor is nu nog niet precies duidelijk welke contour(en) in de toekomst gebruikt moeten gaan worden. Voor ons als gemeente is belangrijk dat de geluidcontouren voor Schiphol in de CVGG komen, niet alleen de 55 dB-contour maar ook contouren vanaf 50 dB. Maarten: We moeten onder de Omgevingswet de geluidcontouren aan de CVGG aanleveren. Welke dat precies zijn, is juridisch vastgelegd. Dat betekent echter niet dat ze daardoor eenvoudig en per direct kunnen worden aangeleverd. In het ideale geval zijn contouren gebaseerd op besluiten. De procedures voor het vaststellen van besluiten voor luchthavens duren lang. Daarom is de juridische formulering nu dat er contouren moeten zijn die in het geluidregister komen. Ook als er in juridische zin nog geen besluit ligt. Zodra er wel sprake is van een besluit, vervangen de contouren uit dat besluit de gegevens in de CVGG. Alle contouren, te beginnen met die van Schiphol, zitten straks vanaf 48 dB Lden in de CVGG. Heb je nog tips die je wilt delen? Laurence: Betrek binnen je organisatie tijdig meerdere disciplines bij de voorbereiding op de CVGG, bijvoorbeeld verkeerskundige en ICT-collega’s. Maarten: DGLM heeft een tool laten maken om op basis van de berekeningsresultaten van vliegtuiggeluid op de snijpunten van een orthogonaal gelijkmatig verdeeld raster de benodigde contouren te bepalen in stappen van 1 dB. Deze contouren worden verrijkt met administratieve gegevens en omgezet naar het format voor de CVGG. Deze tool is beschikbaar voor alle bronhouders voor vliegtuiggeluid. Zij kunnen contact opnemen met DGLM. |