In de Centrale Voorziening Geluidgegevens (CVGG) worden gegevens over geluid verzameld van de rijksoverheid, gemeentes, provincies, waterschappen, ProRail en Rijkswaterstaat. Op 1 januari 2021 is de CVGG gereed om geluidgegevens te ontvangen. Bronhouders zijn dan verplicht om hun geluidgegevens, wanneer die beschikbaar komen, aan te leveren. Gerda de Vries en Joris Geurts van Kessel lichten vanuit de rol van de opdrachtgever van de CVGG, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), toe wat dat concreet voor hen betekent. Joris Geurts van Kessel, MT-lid voor Luchtkwaliteit en Geluid, wil graag benadrukken waarom de overheid de CVGG opzet. “Het heeft met twee veranderingen te maken: de komst van de Omgevingswet en de inhoudelijke verbeteringen van de geluidregelgeving,” vertelt hij. Die verbeteringen in de geluidregelgeving zijn hard nodig, vervolgt hij. Er wonen steeds meer mensen in stedelijk gebied, ze verplaatsen zich steeds meer en er komen meer huizen. Die bouwen we vaak op locaties waar al een flinke geluidblootstelling is. Als mensen aan hoge geluidniveaus worden blootgesteld, moet ook de gezondheidskundige vraag worden gesteld. “Naarmate de blootstelling grotere negatieve gezondheidseffecten veroorzaakt, worden de verplichtingen om maatregelen te nemen dwingender,” licht Gerda de Vries toe. Zij is senior beleidsmedewerker Geluid en trekker van de CVGG vanuit IenW. Overgangsperiode vanaf 2021 Ze realiseren zich dat het best een ingewikkelde combinatie is, deze twee veranderingen. Het beeld kan bestaan dat alle gegevens per 1 januari 2021 in de CVGG moeten zitten, vertelt Geurts van Kessel. “Dat is echt niet zo,” benadrukt hij. Er komt een redelijke termijn om de basisgeluidemissies (BGE) vast te stellen. Daar hebben bronhouders voor de drukkere wegen naar verwachting tot 2023 de tijd voor en voor rustiger wegen langer. Deze gegevens kun je vervolgens aanleveren aan de CVGG. Dat hoeft dus niet al in 2021. “De referentie waartegen je alles af gaat zetten, kun je achteraf bepalen als je de gegevens hebt verzameld van het gekozen basisjaar,” vervolgt het MT-lid. Voor sommige situaties kiest de rijksoverheid het basisjaar, soms doet het bevoegd gezag dat. Er komen ook termijnen om de plafonds voor het geluid bij provinciale wegen en industrieterreinen vast te stellen. Het politieke debat over de nieuwe geluidregelgeving kan de exacte termijnen nog beïnvloeden. Bronhouders moeten de gegevens vervolgens in een bepaald ritme gaan bijhouden. “Voor de grote gemeenten is dit niets nieuws”, zegt Geurts van Kessel. “Zij doen dit al. Maar voor sommige kleinere wel. Gemeenten hebben ook andere taken. Zo moeten ze klimaatbestending, circulair en duurzaam bouwen, en dan komt geluid er ook nog bij.” Bronhouders moeten dus nu investeren, maar op termijn levert het tijd en geld op, aldus Geurts van Kessel. In de tijd gezien is het juist de bedoeling dat het niet tot méér werk leidt. Hij vervolgt: “We kijken ook naar de bestuurslasten. Ook voor hen is het niet de bedoeling dat die stijgen. Het moet immers eenvoudiger en beter in de Omgevingswet. En daarmee beter werkbaar voor de bevoegde gezagen.” Verantwoordelijkheid kwaliteit Voor de kwaliteit van de gegevens zijn én blijven de bronhouders verantwoordelijk, zegt De Vries. Ze werken nu al met die gegevens. Ze weten dat deze gegevens een bepaalde kwaliteit nodig hebben voor hun eigen besluitvorming. Daar sluiten we bij aan. “We leggen nu geen extra drempels op om de kwaliteit te verhogen. De CVGG kan wel helpen om die kwaliteit in de toekomst te verhogen”, aldus De Vries. Daarbij is alles erop gericht om te gaan aansluiten bij het DSO, de landelijke voorziening van het Digitale Stelsel Omgevingswet. De Vries: “Het DSO realiseert eerst een basisniveau en is per 1 januari 2021 beschikbaar. De implementatie van de informatiehuizen zoals voor geluid, is geparkeerd voor later. Wij zijn zelf gaan bouwen, omdat we de CVGG nodig hebben. De CVGG wordt daarom los van het DSO gebouwd. Wel met de kennis van het DSO, zodat we het straks goed kunnen aansluiten. Dat staat hoog op de prioriteitenlijst. Verder gaan we nog proefdraaien met de CVGG.” Geurts van Kessel: “Als er dingen fout zijn, moeten ze worden gecorrigeerd. Het spreekt voor zich dat er écht nog dingen veranderd kunnen worden.” Meer informatie en uitleg is te vinden op de website aandeslagmetdeomgevingswet.nl en op rivm.nl/cvgg. |