RIVM logo, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

Ruim 1.250 meldingen van klachten bij cosmeticagebruik

Publicatiedatum: 17 juni 2011
Wijzigingsdatum: 20 oktober 2016
Bij het meldpunt Cosmeticaklachten.nl en via deelnemende huisartsen en dermatologen zijn in het afgelopen jaar ruim 1.250 meldingen binnengekomen van klachten die mogelijk door cosmetische producten zijn veroorzaakt. Dit blijkt uit de jaarrapportage van het RIVM over het eerste jaar van het project.

Op basis van de ernst van de meldingen via het meldpunt Cosmeticaklachten.nl heeft het RIVM drie keer een attendering (early warning) uitgestuurd naar de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) met betrekking tot een specifiek product. Uit nader onderzoek door de nVWA van die attenderingen heeft de nVWA de conclusie getrokken dat er geen sprake was van onveilige producten.

Symptomen

De meest genoemde symptomen zijn roodheid en jeuk. De klachten komen vooral voor op of rondom oogleden en in het gezicht. Bij huisartsen werden daarnaast vaak klachten in de nek/hals gemeld en bij dermatologen klachten op handen en armen.

Producten

De meest genoemde productcategorieën zijn huidverzorgingsproducten, haarverzorgingsproducten en make-up. Het gaat hierbij voornamelijk om dag- en nachtcrèmes, shampoos en oogmake-up (mascara, eyeliner, oogpotlood en oogmake-up remover). Daarnaast werden relatief veel klachten over zonnecosmetica gemeld.

Klachten

De klachten worden meestal door vrouwen gemeld (80-90% van de meldingen). Van de mensen die hun klacht via de website hebben gemeld is 37% met de klacht naar de huisarts geweest en voor 13% was een bezoek aan een dermatoloog noodzakelijk. Slechts 17% van de respondenten gaat met het product terug naar de winkel en 10% neemt contact op met de fabrikant. Opvallend is dat slechts 30% van de respondenten bekend is met het houdbaarheidssymbool of datum van houdbaarheid op cosmetische producten.

Er worden heel weinig klachten bij baby’s en jonge kinderen gemeld en ook over geuren komen weinig klachten binnen. Dit is opvallend omdat geurstoffen erkende contactallergenen in consumentenproducten zijn.

De daadwerkelijke relatie van klachten met cosmetica kan alleen worden vastgesteld door een dermatoloog. Daarom is het belangrijk dat consumenten met klachten via de huisarts naar de dermatoloog gaan.

Het project

Om het aantal en de oorzaak van klachten door cosmetische producten te monitoren heeft het RIVM een meldpunt ingesteld, in opdracht van de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA). Bij cosmetica wordt vaak als eerste gedacht aan make-up, maar ook klachten na gebruik van bad- en doucheproducten, scheerproducten, deodorants en zonnecosmetica kunnen worden gemeld.

Het meldpunt http://www.cosmeticaklachten.nl/ is onderdeel van een driejarig onderzoek, dat wordt uitgevoerd in samenwerking met aangesloten dermatologen, huisartsen en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV).

Home / Documenten en publicaties / 2011 / Ruim 1.250 meldingen van klachten bij cosmeticagebruik

RIVM De zorg voor morgen begint vandaag
Menu