Het RIVM is met ingang van 18 april 2019 volledig overgegaan op e-facturatie. Facturen kunnen hiermee sneller verwerkt en betaald worden en het reduceert de kosten van factuurverwerking. De verwerking van papieren facturen en per e-mail behoort tot het verleden.
Met deze wijziging geeft het RIVM invulling aan het beleid van de rijksoverheid en de rijksinkoopvoorwaarden (ARBIT, ARVODI en ARIV): rijksbreed geldt vanaf 1 januari 2017 een verplichting bij de leveranciers van de rijksoverheid, zoals die van het RIVM, om te factureren via een elektronische factuur (e-factuur). Een papieren factuur of per e-mail (bijvoorbeeld in pdf) valt nadrukkelijk niet onder de definitie van e-factuur. In het beleid is opgenomen dat papieren facturen en facturen per e-mail na 18 april 2019 niet meer in behandeling worden genomen. Deze ontvangt u dan retour, waarmee deze factuur niet wordt betaald.
Een e-factuur moet aan dezelfde eisen voldoen als een papieren factuur waaronder vermelding van het bestelnummer. Voor een goede verwerking van een e-factuur gelden afspraken voor specificaties, transport en adressering.
Aansluiting op het e-facturatiesysteem
E-facturatiespecialist Tradeinterop benadert namens het RIVM alle actieve leveranciers van het RIVM in maart en april 2019 voor het aansluiten op – en verzenden van e-facturen aan het RIVM.
Voor meer informatie zie www.tradeinterop.com/rivm Ook nieuwe leveranciers van het RIVM worden door Tradeinterop aangesloten op e-facturen. Bent u leverancier, maar nog niet benaderd? Neemt u dan contact op met Tradeinterop.
Voor meer informatie over e-factureren aan het RIVM kunt u terecht bij Tradeinterop of kunt u een mail sturen aan crediteurenadministratie@rivm.nl