Samenvatting

In een eenvoudig verspreidingsmodel wordt, uitgaande van de emissie van stikstofoxiden (NO-x) en vluchtige organische stoffen (VOS) de fotochemische vorming van ozon en andere secundaire verontreinigingen in een stedelijke omgeving gesimuleerd. De berekeningen zijn uitgevoerd voor een "gemiddelde" stad van circa 300.000 inwoners op een bebouwd oppervlak van 10x10 km2. In een scenariostudie is nagegaan wat het effect op de luchtkwaliteit zal zijn indien tijdens fotochemische episoden het verkeer in de stad volledig stilgelegd wordt. De berekeningen geven geen eenduidig beeld met betrekking tot ozonconcentraties. Bij het stilleggen van het verkeer zullen de ozonconcentraties in de vroege ochtend en 's avonds toenemen ; overdag wordt bij lage windsnelheden een afname, bij hoge windsnelheden een toename berekend in de maximale 1-uurs en 8-uurs gemiddelde ozonniveaus. Voor de andere componenten, zoals NO-2, salpeterzuur, PAN, aldehyden en zuur aerosol, wordt in alle modelsimulaties een verlaging in concentraties berekend indien het verkeer stilgelegd wordt. De afname varieert van circa 10% voor de secundaire verontreinigingen (salpeterzuur, PAN) tot 40-60% voor de deels primair geemitteerde verontreinigingen (aldehyden).

Resterend

Grootte
0MB