- Publicatiedatum
- 30-10-2024
Vliegtuigmotoremissie (VME): een overzicht van de beschikbare data over mutageniteit, carcinogeniteit en andere gezondheidseffecten
Vliegtuigmotoremissie (VME): een overzicht van de beschikbare data over mutageniteit, carcinogeniteit en andere gezondheidseffecten
Samenvatting
Personeel op luchthavens kan blootstaan aan de uitstoot van vliegtuigmotoren (VME) wanneer zij vlak bij draaiende motoren aan het werk zijn. VME ontstaat als kerosine in vliegtuigmotoren verbrandt. Het is een complex mengsel van veel verschillende chemische stoffen en fijnstof.
Maatschappelijk zijn er zorgen over de gezondheidseffecten van VME voor werknemers. Het RIVM heeft daarom een overzicht gemaakt van wetenschappelijke onderzoeken naar de samenstelling van VME. Dit is ook gedaan voor onderzoeken naar effecten op de gezondheid van werknemers. VME is nu niet geclassificeerd als mogelijk mutageen of kankerverwekkend. Mutageen betekent dat een stof schade aan het DNA (deoxyribonucleic acid) veroorzaakt. De Gezondheidsraad gaat de informatie uit dit rapport gebruiken om te beoordelen of VME mutagene en kankerverwekkende eigenschappen heeft.
De Gezondheidsraad zal het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW (Sociale zaken en werkgelegenheid)) ook een advies geven over mogelijke classificatie van VME.
Het RIVM heeft informatie gevonden over de samenstelling van VME en welke factoren daar invloed op hebben. Eenentwintig stoffen die in VME zijn gevonden, zijn volgens Europese wetgeving geclassificeerd als mutageen en/of kankerverwekkend. In het overzicht zijn ook Nederlandse onderzoeken samengevat voor wat betreft concentraties VME op luchthavens en de blootstelling van werknemers.
Wat gezondheidseffecten van VME aangaat is vooral gekeken naar mutagene en kankerverwekkende effecten. Maar ook andere gezondheidseffecten die te maken hebben met blootstelling aan VME zijn meegenomen. Er blijkt nog maar weinig onderzoek te zijn gedaan naar effecten van VME op de gezondheid van werknemers.
Het RIVM heeft dit overzicht gemaakt in opdracht van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) en het ministerie van SZW.
Abstract
Airport workers can be exposed to aircraft engine emissions (AEE) when they work near operating engines. AEE are produced when kerosene fuel is burnt in aircraft engines. It is a complex mixture of many different chemicals and fine particles.
There are social concerns about the health effects of AEE on workers. Therefore, the National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) has made an overview of scientific studies into the composition of AEE. This has also been done for studies into the effects on workers’ health. Currently, AEE are not classified as potentially mutagenic or carcinogenic. A mutagenic substance is one that causes damage to DNA.
The Health Council of the Netherlands will use the information in this overview to assess whether AEE have mutagenic and carcinogenic properties. The Health Council will also advise the Dutch Ministry of Social Affairs and Employment on the possible classification of AEE.
RIVM has found information about the composition of AEE and the factors that influence it. Twenty-one substances found in AEE are classified as mutagenic and/or carcinogenic under European legislation. The overview also summarises studies conducted in the Netherlands into the concentrations of AEE at airports and worker exposure.
With regard to the health effects of AEE, the main focus was on mutagenic and carcinogenic effects. However, other health effects related to AEE exposure have also been included. Few studies have been conducted into the effects of AEE on workers’ health.
RIVM made this overview on behalf of the Netherlands Labour Authority (NLA) and the Ministry of Social Affairs and Employment.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 1147 kb