- Publicatiedatum
- 11-12-2024
Exposure-response relationships for aircraft noise. Noise annoyance and sleep disturbance around Eindhoven Airport
Exposure-response relationships for aircraft noise. Noise annoyance and sleep disturbance around Eindhoven Airport
Samenvatting
Op Eindhoven Airport vliegen vliegtuigen voor zowel burgers als militairen. De GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) Brabant-Zuidoost onderzoekt regelmatig hoe inwoners van 16 gemeentes in de omgeving van de luchthaven het vliegverkeer ervaren. Daarbij krijgen bewoners onder andere via een vragenlijst de vraag hoeveel hinder en slaapverstoring zij ervaren door vliegtuiggeluid.
Voor het onderzoek heeft de GGD ook een zogeheten blootstelling-responsrelaties (BR-relaties) nodig voor Eindhoven Airport. Een BR-relatie geeft de relatie weer tussen blootstelling aan vliegtuiggeluid en de mate waarin omwonenden daarvan ernstige hinder of slaapverstoring ervaren. Het RIVM heeft deze BR-relaties voor Eindhoven Airport bepaald voor 2023.
Voor de BR-relatie koppelt het RIVM de GGD-gegevens van de bewoners over hinder en slaapverstoring aan de hoeveelheid vliegtuiggeluid in de omgeving. Dat is het gemiddelde van het geluid over de periode van een jaar dat het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR (Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium)) berekent.
Overdag was er een duidelijke BR-relatie tussen geluidsblootstelling van vliegverkeer en ernstige hinder. ’s Nachts stonden deelnemers aan weinig geluid bloot. Hierdoor was het moelijker om een BR-relatie tussen slaapverstoring en blootstelling aan nachtelijk geluid van vliegverkeer te bepalen. Die relatie was alleen te zien bij deelnemers die aan relatief veel geluid blootstonden. Dat gaat om 10 procent van de bewoners.
Het NLR heeft ook aangegeven hoeveel geluid er komt van vluchten voor militairen en van vluchten voor burgers (civiele vluchten). De BR-relaties van militair en civiel vliegverkeer verschillen van elkaar. Wanneer het aantal decibellen ongeveer even hoog is, hebben mensen meer last van het geluid van militair vliegverkeer dan van civiele vluchten.
De BR-relaties zijn een update van de BR-relaties uit 2014. Vergeleken daarmee blijken er nu meer mensen met ernstige hinder te zijn in gebieden met minder geluid. En minder mensen met ernstige hinder in gebieden met veel geluid.
In 2026 worden weer nieuwe BR-relaties voor Eindhoven Airport bepaald voor het nationale beleid voor vliegvelden. De basis daarvoor zijn gegevens over bronnen van hinder en slaapverstoring uit de Gezondheidsmonitor, die inwoners van heel Nederland invullen.
Abstract
Eindhoven Airport is used by both civil and military aircraft. The South East Brabant Municipal Public Health Services regularly investigate how residents of 16 municipalities surrounding the airport experience air traffic. It does this by asking residents to complete a questionnaire about the amount of annoyance and sleep disturbance they experience due to aircraft noise.
For the investigation, the Municipal Public Health Services also need exposure-response relationships for Eindhoven Airport. An exposure-response relationship indicates the relationship between exposure to aircraft noise and the extent to which this causes residents living nearby to experience high annoyance or sleep disturbance. The National Institute for Public Health and the Environment (RIVM) has determined these exposure-response relationships for Eindhoven Airport for 2023.
To determine the exposure-response relationships, RIVM linked the Municipal Public Health Service data about annoyance and sleep disturbance experienced by residents to the amount of aircraft noise in the area. This was the average noise over a one-year period, as calculated by the Netherlands Aerospace Centre (NLR).
By day, there was a clear exposure-response relationship between exposure to aircraft noise and high annoyance. At night, participants were exposed to little noise. This made it more difficult to establish an exposure-response relationship between sleep disturbance and exposure to aircraft noise at night. This relationship was only noticeable for participants who were exposed to a relatively large amount of noise. This concerned 10% of residents.
The NLR also indicated the difference between the amount of noise arising from civil and from military flights. The exposure-response relationships for civil and military air traffic are not the same. When the number of decibels is at the same level, people experience greater annoyance from the noise of military air traffic than from civil air traffic.
The ER relationships are an update of the ER relationships from 2014. In comparison, there now seem to be more people with high annoyance in areas with less noise. And fewer people with high annoyance in areas with a lot of noise.
In 2026, new ER relationships for Eindhoven Airport will be determined for the national airport policy. This will be based on data on sources of annoyance and sleep disturbance from the GGD Health Monitor, which is completed by residents throughout the Netherlands.
Uitgever
- Instituut
- Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu RIVM
Resterend
- Grootte
- 1780 kb